75 3(30)|2023 BHP Zdarzenie wypadkowe w zakładzie pracy przysparza wielu problemów i niepokojów zarówno poszkodowanemu pracownikowi, jak i pracodawcy. Podstawowym obowiązkiem pracodawcy, zapisanym w art. 207 § 2 Kodeksu pracy, jest ochrona zdrowia i życia pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Należy podkreślić, że sytuacja wypadkowa w zakładzie to niespełnienie obowiązku określonego ustawą, dlatego można powiedzieć, że jest to okoliczność bardzo odbiegająca od zamysłów ustawodawcy. Pomimo tego pracodawca musi zmierzyć się z tym problemem w niezręcznej dla niego sytuacji, a ponadto jest zobowiązany problem rozwiązać. Zadania pracodawcy Każdy pracodawca ma obowiązek powołać zespół powypadkowy (w którego składzie muszą być pracownik służby BHP oraz przedstawiciel pracowników), Jak należy postępować przy badaniu okoliczności i przyczyn wypadków? Ważne, by w pierwszej kolejności uzmysłowić sobie, że każde zdarzenie, mimo pewnych podobieństw, zawsze jest inne i wymaga indywidualnego podejścia. Należy przy tym rozumieć role, jakie do odegrania mają podmioty uczestniczące w postępowaniu wypadkowym, ocenie czy kontroli przypadku, odpowiedzialności, spełnieniu wymagań prawnych i formalnych, potrzeb, podejmowanych działań czy prawa do świadczeń należnych poszkodowanemu lub rodzinie. dr inż. Józef Ryszard Witczak, ekspert ds. BHP certyfikowany przez CIOP – PIB, członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracowników Służby BHP WYPADKI PRZY PRACY A WYMOGI ZUS-U FOT. WLADIMIR1804/ADOBE STOCK
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz