Wszystko Działa 4/2023

43 4(31)|2023 PRAWO Zakres przedmiotowy uregulowany przepisami jest szeroki, dotyczy wielu zagadnień związanych z branżą OZE – i to z bardzo różnych aspektów. Mamy bowiem do czynienia z modyfikacjami między innymi w zakresie biometanu, energetyki obywatelskiej – klastrów energii i spółdzielni energetycznych, ciepłownictwa i chłodnictwa, rynku energii czy nośników energii. W zasadzie każda z nowo obowiązujących kwestii wymagałaby odrębnego omówienia, dlatego też w ramach niniejszego artykułu zasygnalizowane zostaną główne obszary tematyczne zmian, co do których szczegółów należy poszukiwać w konkretnych normach prawnych. Biometan i biogaz I tak należy zwrócić uwagę, że potrzeba uruchomienia rynku biometanu jako alternatywy dla gazu ziemnego zrodziła konieczność wprowadzenia do ustawy o OZE definicji biometanu. Zmiany normują zasady prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania biogazu lub wytwarzania biometanu z biogazu, którą uznaje się za działalność regulowaną, podlegającą wpisowi do jawnego rejestru wytwórców biogazu, prowadzonego przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Akcentując odrębność biogazu rolniczego, przepisy oddzielnie regulują wytwarzanie z niego biometanu. Działalność taka również ma charakter regulowany, a prowadzenie rejestru wytwórców biogazu rolniczego powierzono dyrektorowi generalnemu Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. W korelacji do ww. zapisów zmiany wymagała również np. definicja paliwa gazowego znajdująca się w Prawie energetycznym, do której włączono pojęcie biometanu. Wytwórcom biometanu przeznacza się też system wsparcia wykorzystujący model dopłaty do ceny rynkowej wzorowany na systemie FIP, a uczestniczenie w nim wymaga otrzymania stosownego zaświadczenia od prezesa URE. Klaster energii Ustawa nowelizująca wprowadza też nową definicję klastra energii. W zakresie podmiotowym w katalogu członków takiego porozumienia musi znaleźć się jedna jednostka samorządu terytorialnego (JST) lub spółka kapitałowa utworzona na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej lub spółka kapitałowa, której udział w kapitale zakładowym spółki jednostki samorządu terytorialnego jest większy niż 50% lub przekracza 50% liczby udziałów lub akcji. Dotychczas takiego wymogu, co do obowiązkowego uczestnictwa JST w formach jak powyżej, ustawodawca nie przewidywał. Z kolei w zakresie przedmiotowym działalność klastra ma obejmować współpracę w zakresie wytwarzania, równoważenia zapotrzebowania, dystrybucji lub obrotu energią elektryczną albo ciepłem lub właściwymi paliwami, a także – tu nowość – magazynowania energii. W definicji pojęcia, której modyfikacja wchodzi w życie 1 stycznia 2024 r., znalazły się również cele klastra, jakimi są zapewnienie korzyści gospodarczych, społecznych lub środowiskowych stronom porozumienia lub zwiększenie elastyczności systemu elektroenergetycznego. Dla realizacji założenia, iż klaster energii ma lokalny charakter działania, jego obszar wyznacza teren jednego powiatu lub pięciu sąsiadujących ze sobą gmin oraz zasięg jednego operatora systemu dystrybucyjnego, zaopatrującego w energię elektryczną wytwórców i odbiorców będących członkami tego klastra energii, których instalacje są przyłączone do sieci tego operatora. Nowelizacja zawiera też zasady współpracy klastrów ze wspomnianymi operatorami i rozliczeń między nimi. Ustawodawca proponuje również klastrom energii ulgi w ponoszeniu opłat dystrybucyjnych, opłat zwiąWprowadzone do ustawy OZE zmiany były procedowane długo, co zdecydowanie podnosi ich jakość i zwiększa szansę efektywnego wykorzystania w praktyce.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz