44 4(31)|2023 PRAWO zanych z systemami wsparcia OZE, wysoko sprawnej kogeneracji oraz efektywności energetycznej, co w założeniu ma przyspieszyć rozwój klastrów. Warunkiem skorzystania z tych ulg jest uzyskanie wpisu do rejestru klastrów prowadzonego przez prezesa URE oraz spełnienie minimalnych wymogów stawianych klastrowi energii co do zużycia energii z OZE, mocy zainstalowanej źródeł wytwórczych i magazynów energii oraz poSpółdzielnie energetyczne W odniesieniu do energetyki obywatelskiej zmiany zaszły również co do spółdzielni energetycznych. Znowelizowane przepisy ustawy OZE zawierają postanowienia służące usprawnieniu działalności spółdzielni funkcjonujących na podstawie wpisu do rejestru prowadzonego przez dyrektora generalnego KOWR. Zmiany obejmują w szczególności definicje spółkrycia zapotrzebowania na energię elektryczną własną produkcją. Co należy też zaznaczyć, możliwość skorzystania z tych rozwiązań została uzależniona od wydania pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności zaproponowanej w takiej formie pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym albo uznania przez Komisję Europejską, że zmiany przepisów nie stanowią nowej pomocy publicznej. dzielni energetycznej i członka spółdzielni energetycznej, obszar działania spółdzielni, ulgi jej przysługujące, a także obowiązki operatorów systemów dystrybucyjnych oraz sprzedawców energii względem spółdzielni. Ponadto zmienione w sposób kompatybilny przepisy Prawa energetycznego przewidują preferencje dla przyłączania spółdzielni energetycznej do sieci elektroenergetycznej. Zakres przedmiotowy uregulowany przepisami jest szeroki, dotyczy wielu zagadnień związanych z branżą OZE. Mamy bowiem do czynienia z modyfikacjami m.in. w zakresie biometanu, energetyki obywatelskiej – klastrów energii i spółdzielni energetycznych, ciepłownictwa i chłodnictwa, rynku energii czy nośników energii. FOT. PIXARDI/ADOBE STOCK
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz