Wszystko Działa 4/2023

45 4(31)|2023 PRAWO Jak można wywnioskować z powyższego, na prezesa URE omawiane zmiany w prawie nałożyły nowe obowiązki. Oprócz prowadzenia wspomnianych rejestrów, organowi temu rozszerzono zakres kompetencji kontrolnych, a także katalog wydawanych przez niego gwarancji pochodzenia o gwarancje wydawane dla biometanu, ciepła albo chłodu, wodoru odnawialnego, biogazu i biogazu rolniczego. Wsparcie zmodernizowanych instalacji OZE Duże zmiany dotyczą też wsparcia zmodernizowanych instalacji OZE. Przepisy zawierają nową, rozszerzoną definicję modernizacji instalacji OZE, przewidują też objęcie instalacji zmodernizowanych wykorzystujących różne rodzaje biogazu, hydroenergię czy też biomasę, systemem wsparcia FIT (instalacje OZE o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej mniejszej niż 500 kW) i systemem wsparcia FIP (instalacje OZE o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 500 kW i nie większej niż 1 MW). Co ważne, zmodernizowane instalacje OZE będą mogły uczestniczyć w aukcjach na sprzedaż energii elektrycznej wytworzonej ze źródeł OZE i to razem z wytwórcami energii elektrycznej z nowych instalacji (oznacza to, że nie będzie dla nich aukcji odrębnych, szczególnych). Warunkiem otrzymania wsparcia jest w szczególności uzyskanie od prezesa URE zaświadczenia w systemie FIT/FIP lub zaświadczenia o dopuszczeniu do udziału w aukcji. Warunki uczestnictwa w ww. systemach doprecyzowano, a okres wsparcia i jego poziom dla instalacji zmodernizowanych został uzależniony od wysokości nakładów inwestycyjnych poniesionych na modernizację danej instalacji. Dodać przy tym jednak trzeba, że także w wypadku środków pomocowych dla instalacji zmodernizowanych możliwość skorzystania z nich przez wytwórców została uzależniona od wydania pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach z rynkiem wewnętrznym albo uznania przez Komisję Europejską, że zmiany przepisów nie stanowią nowej pomocy publicznej. Próg mocy dla instalacji fotowoltaicznych Z punktu widzenia obywateli ważne zapewne będzie również, iż nowe regulacje podnoszą próg mocy dla instalacji fotowoltaicznych z 50 do 150 kW, powyżej którego wymagane jest pozwolenie na budowę. Ponadto wprowadzają one regulacje dotyczące tzw. prosumenta lokatorskiego, aby ułatwić rozliczenia w przypadku energii ze źródeł OZE, zamontowanych na budynkach wielolokalowych. Współdzielenie infrastruktury przyłączeniowej Na końcówce prac nad treścią ustawy zmieniającej ustawę uregulowano możliwość współdzielenia infrastruktury przyłączeniowej (tzw. cable pooling), co polega na wykorzystaniu zabezpieczonych zdolności przesyłu energii, np. dla powstałej wcześniej elektrowni wiatrowej, do uruchomienia w tej samej lokalizacji (na tym samym przyłączu) elektrowni fotowoltaicznej. Nowa infrastruktura może należeć do tego samego lub różnych inwestorów, a zatem będzie ona między nimi współdzielona. Współdzielenie to obejmuje beneficjentów aukcyjnego systemu wsparcia oraz systemów FIT/FIP, z zastrzeżeniem, że wytwórca energii elektrycznej w instalacji planowanej do przyłączenia nie korzysta ani nie będzie korzystał z żadnego mechanizmu wspierającego wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych przewidzianych ustawą OZE. Wprowadzone do ustawy OZE zmiany były procedowane długo, co zdecydowanie podnosi ich jakość i zwiększa szansę efektywnego wykorzystania w praktyce. Nowe regulacje wychodzą naprzeciw potrzebom branży, lecz czas pokaże, w których kierunkach należy je rozwijać i dalej modyfikować. FOT. EYEMATRIX/ADOBE STOCK

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz