Wszystko Działa 4/2023

74 4(31)|2023 GAZOWNICTWO Dwa znaczenia W języku polskim wyrażenia „uzdatnianie” oraz „oczyszczanie” biogazu są synonimiczne i oba oznaczają usunięcie z niego wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń. Natomiast w języku angielskim wyrażenie „upgrading of biogas” ma inne znaczenie niż „cleaning of biogas”. To pierwsze oznacza wyłącznie oczyszczanie biogazu z dwutlenku węgla, z kolei „cleaning of biogas” to usuwanie wszelkich zanieczyszczeń z biogazu z wyłączeniem właśnie dwutlenku węgla. Tworzy to pewną sprzeczność pomiędzy polskim a angielskim znaczeniem, gdyż w polskim zwrocie mowa o uzdatnianiu biogazu, a więc o usuwaniu wszystkich koniecznych zanieczyszczeń, a w angielskim jest mowa o „upgrading of biogas”, co oznacza analizę tylko pod kątem metod usuwania dwutlenku węgla. Działania legislacyjne Podejmowanie działań legislacyjnych mających na celu stymulację nowych rynków energetycznych poprzez zapewnienie solidnych podstaw, zwiększających przejrzystość i bezpieczeństwo prowadzenia działań inwestycyjnych szczególnie na rynkach energii odnawialnej, jest wyraźnie wymagane i coraz częściej realizowane. Wprowadzanie nowelizacji krajowych przepisów wynika z potrzeby realizacji krajowej strategii energetycznej, której szczegółowe cele ujęto w dokumencie Polityka Energetyczna Polski do 2040 r. (PEP 2040), zatwierdzonym 2 lutego 2021 r. przez Radę Ministrów. Przytoczony dokument jest wynikiem prac mających na celu opracowanie strategii transformacji krajowej gospodarki w kierunku niskoemisyjnym. Według zapisów dokumentu, realizowana w Polsce transformacja energetyczna powinna być sprawiedliwa, nastawiona na rozwój lokalny i zwiększenie roli energetyki rozproszonej. Powinna też pobudzać rozwój gospodarczy, zapewniając konkurencyjność krajowej gospodarki na arenie międzynarodowej poprzez realizację innowacyjnych rozwiązań energetycznych. Wśród kluczowych elementów PEP 2040 nie zabrakło zapisów związanych z szeroko pojętą energetyką gazową oraz implementacją nowych technologii energetycznych, w tym paliw alternatywnych w sektorze transportowym. Wyjątkowo istotnym zapisem wydaje się być jednak plan osiągnięcia do roku 2030 zdolności transportowania sieciami gazowymi mieszaniny zawierającej ok. 10% gazów zdekarbonizowanych. Rys. 2. Filary strategii energetycznej Polski według PEP 20404 W obliczu tak przedstawionej sytuacji proponowane zmiany w nowelizacji ustawy o OZE (weszła w życie 1 października 2023 r., z wyjątkami, o których mowa w art. 50 ustawy. Ustawa zmieniająca z 17 sierpnia 2023 r. częściowo implementuje do polskiego porządku prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych – więcej na ten temat w artykule Kingi Słomki na str. 42) mogą stanowić pewne podstawy pobudzające przemiany na biogazowym rynku energetycznym. Wśród podstawowych zagadnień regulowanych w zapisach projektu ustawy są między innymi: • wprowadzenie definicji biometanu, • określenie zasad wykonywania działalności w zakresie wytwarzania biometanu oraz utworzenie rejestru wytwórców biogazu, • rozszerzenie zakresu rejestru przedmiotowego wytwórców biogazu rolniczego, • odejście od systemu wsparcia biogazu rolniczego w postaci świadectw pochodzenia rolniczego. Ważnym projektem, mającym zachęcić do działalności na rynku biogazu, jest projekt ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie biogazowni rolniczych (UD485). Proponowane regulacje mają zwiększyć przejrzystość oraz uprościć zasady zarówno w procesie inwestycyjnym, jak i podczas funkcjonowania przygotowanej instalacji. Szereg rozwiązań dotyczy m.in.: I filar Sprawiedliwa transformacja II filar Zeroemisyjny system energetyczny III filar Dobra jakość powietrza Transformacja rejonów węglowych Ograniczenie ubóstwa energetycznego Nowe gałęzie przemysłu związane z OZE i energetyką jądrową Morska energetyka wiatrowa Energetyka jądrowa Energetyka lokalna i obywatelska Transformacja ciepłownictwa Elektryfikacja transportu Dom z Klimatem

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz