86 4(31)|2023 BHP i zwroty określające środki ostrożności są na etykiecie umieszczone razem. Bez względu na rodzaj elementu etykiety sama jego obecność informuje, że substancja jest niebezpieczna i jej użycie wymaga szczególnego postępowania. Szczegóły tego postępowania można odnaleźć w karcie charakterystyki substancji niebezpiecznej. Znaki bezpieczeństwa Głównym zadaniem znaków bezpieczeństwa jest informowanie pracowników o występujących w danym zakładzie pracy zagrożeniach. Wszystkie miejsca zakładu, w których występują niebezpieczne substancje chemiczne, powinny być oznakowane widocznymi znakami bezpieczeństwa. Z tego względu znaki bezpieczeństwa stosuje się do oznaczenia: • pomieszczeń lub miejsc przechowywania substancji niebezpiecznych, • pomieszczeń, w których używa się substancje niebezpieczne, • drzwi wejściowych, drzwi od szaf i szafek wyżej wymienionych pomieszczeń i miejsc. Przed zastosowaniem znaków bezpieczeństwa w konkretnym miejscu w zakładzie należy dokonać analizy oceny ryzyka zawodowego. Na podstawie dokonanej analizy ryzyka należy podjąć wszystkie możliwe środki eliminujące to ryzyko. Wszędzie tam, gdzie mimo podjętych działań może wystąpić zagrożenie, należy zastosować odpowiednie znaki bezpieczeństwa. W zależności od potrzeb powinno się zastosować: • stałe znaki bezpieczeństwa (znaki zakazu, ostrzegawcze, nakazu, ewakuacyjne i informacyjne), • tymczasowe znaki bezpieczeństwa (np. kierowanie ludźmi wykonującymi niebezpieczne czynności, sygnał dźwiękowy). Liczba i umiejscowienie znaków bezpieczeństwa powinny być uzależnione od wielkości terenu lub stanowiska, na którym są one stosowane, oraz od rodzajów i poziomu występujących zagrożeń. Należy pamiętać, że zastosowanie znaków bezpieczeństwa w celu poprawy bezpieczeństwa pracy przyniesie oczekiwany efekt jedynie wtedy, gdy pracownicy i ich przedstawiciele będą mieli możliwość uczestnictwa w konsultacjach dotyczących stosowania znaków bezpieczeństwa w zakładzie pracy. Ponadto każdy pracownik powinien otrzymać podstawowe informacje dotyczące stosowania znaków i bezpieczeństwa. Informacje te powinny obejmować takie zagadnienia jak: • wyjaśnienie znaczenia znaków, • zasady zachowania się pracowników, gdy natkną się na dany znak, • konsekwencje nieprzestrzegania ustalonych zasad postępowania. Stosowane w zakładzie pracy znaki bezpieczeństwa powinny być odpowiednio czytelne i widoczne. Czytelność i widoczność znaków bezpieczeństwa nie może być zmniejszana na przykład przez umieszczenie zbyt wielu znaków blisko siebie, niewystarczającą liczbę znaków oraz ich nieodpowiednie umiejscowienie lub niezadowalający stan techniczny. Umiejętność identyfikacji substancji niebezpiecznych przez pracowników narażonych na ich działanie może znacznie ograniczyć ryzyko utraty zdrowia czy życia. Znaki ostrzegawcze
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz