Wszystko Działa 4/2023

9 4(31)|2023 WYWIAD NUMERU odnawialnego wodoru, użycia w przemyśle, rolnictwie, sektorze transportu, a także obecne bariery i uwarunkowania zewnętrzne wpływające na rozwój gospodarki wodorowej. Od 2018 r. prowadzimy działania na rzecz wsparcia rozwoju gospodarki wodorowej w Wielkopolsce. Adresatem działań jest szeroki krąg interesariuszy, w szczególności patrząc przez pryzmat postawionych celów w ramach Strategii, są to: przedsiębiorcy, instytucje, urzędy, JST, organizacje branżowe, społeczności i jednostki oświatowe. Strategia ma charakter przekrojowy, który swoim zakresem obejmuje cały zakres łańcucha dostaw i wartości gospodarki wodorowej – produkcję, wykorzystanie, kwestie związane z edukacją, finansowaniem czy polityką. Dokument powinien stanowić swego rodzaju drogowskaz i punkt odniesienia dla prowadzonych przez nas działań. Należy zaznaczyć, że skuteczna realizacja strategii wiąże się z zaangażowaniem wszystkich interesariuszy w obszarze ich kompetencji i możliwości. Stąd też odpowiedzialnymi za stan rozwoju gospodarki wodorowej regionu w perspektywie do 2040 r. są zarówno przedstawiciele władz samorządowych regionu, władz lokalnych, biznesu, jednostek otoczenia biznesu oraz nauki, jak i, w obszarze rozwiązań legislacyjnych, edukacyjnych, finansowych – przedstawiciele władz centralnych. Gospodarka wodorowa to szerokie zagadnienie, na które składają się czynniki gospodarcze i społeczne. Jak, Pana zdaniem, można byłoby pobudzić zainteresowanie uczniów i studentów tą tematyką, w jaki sposób zachęcić do poszerzania swojej wiedzy, jak stymulować świadomość w aspekcie wykorzystania niskoemisyjnych technologii? Edukacja i rozpowszechnienie wiedzy odgrywają istotną rolę w procesie wprowadzania nowych technologii. Brak wiedzy i akceptacji społecznej mogą poważnie ograniczać tempo i skalę rozwoju, w szczególności w kwestiach mających wpływ na nasze dotychczasowe przyzwyczajenia czy w znaczny sposób wpływających na obecny schemat funkcjonowania, np. gospodarki. Powszechna wiedza o wodorze, jako nośniku energii, jest obecnie niewystarczająca. Dotyczy to także młodego pokolenia. Programy nauczania w dość ogólnikowy sposób traktują zagadnienia związane z gospodarką niskoemisyjną. Tymczasem uzupełnienie wiedzy o tę tematykę przyczyniłoby się z pewnością do rozwoju kompetencji w zakresie nauk ścisłych, takich jak biologia, chemia, fizyka, a tym samym lepszego funkcjonowania w zmieniających się warunkach gospodarczych.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz