Horse&Business 1/2022

Od września 2021 r. Polski Związek Jeździecki ma nowy zarząd, w którym pełni Pan funkcję wice - prezesa. Jakie będą Państwu przyświecały główne cele? W ciągu ostatnich kilku miesięcy przygotowaliśmy stra - tegię PZJ na lata 2021-2024, którą zaprezentowaliśmy na konferencji 18 grudnia ub.r. podczas poznańskiej CAVALIADY. Nazwaliśmy ją „Wracamy do sportu. Back to sport”. To krótkie zdanie ma odzwierciedlać główny cel, jaki nam przyświecał przy decyzjach o kandydowaniu do władz Polskiego Związku Jeździeckiego. Tym celem było odzyskanie Związku dla szeroko rozumianego spor - tu jeździeckiego w oparciu o osoby, które z tym sportem są związane na co dzień. Zależy nam na tworzeniu part - nerskich relacji ze wszystkimi osobami związanymi z jeź - dziectwem, czyli nie tylko z zawodnikami, ale także z ich rodzicami, którzy najczęściej są sponsorami, trenerami oraz właścicielami koni i ośrodków oraz organizatorami zawodów. Przedstawiona strategia oparta jest na trzech filarach: rozwój sportu wyczynowego, rozwój sportu powszechnego oraz budowanie marki polskiego jeździectwa. Cel, który nam przyświecał podczas tworzenia założeń strategicznych, to opracowanie takich rozwiązań, które zostaną w Związku na lata. Nie skupialiśmy się na krótkoterminowej perspek - tywie kadencji obecnego zarządu. Jakie zatem są plany dotyczące rozwoju sportu wy - czynowego? Za sport wyczynowy w gronie zarządu odpowiada Hubert Kierznowski, utytułowany zawodnik dyscypliny skoków i doświadczony trener. W pierwszym kroku powołaliśmy nowe komisje sportowe w poszczególnych dyscyplinach oraz dokonaliśmy niezbędnych zmian w kadrze trenerskiej. Obecnie koncentrujemy się na startach głównych 2022 r., jakimi są Mistrzostwa Świata w skokach oraz WKKW dla kadr seniorskich i Mistrzostwach Europy dla młodzieżow - ców. Ten rok ma służyć budowie zespołów, które w roku 2023 będą walczyły o zdobycie kwalifikacji olimpijskich w poszczególnych konkurencjach. Nasze plany szkoleniowe i startowe w ramach kadry narodowej nie skupią się tylko na seniorach, bo mamy świadomość, że trzeba wspierać też sport młodzieżowy, z którego niebawem będziemy mieć ko - lejnych seniorów. Jak przedstawia się wizja rozwoju sportu po - wszechnego? Za sport powszechny w gronie zarządu odpowiedzialna jest Patrycja Kaczorowska, która jest jednocześnie preze - sem Warszawsko-Mazowieckiego Związku Jeździeckiego. W celu wsparcia rozwoju sportu powszechnego planuje - my m.in. wprowadzić zmiany regulacyjno-prawne, aby ułatwiać starty w zawodach począwszy od poziomu regio - nalnego. Chcemy też wdrożyć nowy system szkoleń, aby wzorce wypracowane na poziomie kadry narodowej udo - stępnione były dla trenerów klubowych. Planujemy też roz - poczęcie współpracy ze szkołami, rozpoczęliśmy już roz - mowy z przedstawicielami Ministerstwa Edukacji i Nauki. Myślimy również o platformach edukacyjnych. Jazda konna, jako jeden z niewielu sportów, wyszła z pandemii COVID-19 obronną ręką, bo ze względu na swoją specyfikę była dozwolona praktycznie przez cały okres pandemii. Wiele nowych osób skorzystało z tej for - my aktywności fizycznej, która poza walorami zdrowotny - mi niesie ze sobą również możliwość obcowania z żywym zwierzęciem i dbania o niego. W ciągu ostatnich dwóch lat większość ośrodków odnotowała wzmożone zaintereso - wanie klientów, a naszym zadaniem jest jego utrzymanie. Ten wzrost zainteresowania widzimy w konkretnych licz - bach. W 2021 r. mieliśmy 2134 zawodników zarejestrowa - nych w PZJ wobec 1818 w 2020 r. Jeszcze większy przyrost obserwowaliśmy w Wojewódzkich Związkach Jeździeckich, gdzie liczba zawodników w 2021 r. zwiększyła się do 5343 z 3945 w 2020 roku. Wiemy już, jakie cele stoją przed Patrycją Kaczo - rowską i Hubertem Kierznowskim. A jaki jest po - dział zadań dla pozostałych członków zarządu PZJ? Prezes Oskar Szrajer reprezentuje PZJ przed instytucjami takimi jak Ministerstwo Sportu i Turystyki, Ministerstwo Rolnictwa, Ministerstwo Edukacji i Nauki czy Polski Komi - tet Olimpijski. W jego gestii leży też bardzo istotny obszar W ciągu ostatnich kilku miesięcy przygotowaliśmy strategię PZJ na lata 2021-2024, którą zaprezentowaliśmy na konferencji 18 grudnia ub.r. podczas poznańskiej CAVALIADY. Nazwaliśmy ją „Wracamy do sportu. Back to sport”. 22 1/2022 H & B W Y W I A D

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz