Horse&Business 1/2022

Co z odbiorcami? Potrzeby odbiorców zmieniają się nieustannie i dlatego na - leży je wciąż śledzić. Jednak wcześniej warto jeszcze dowie - dzieć się, jak wygląda dana grupa odbiorców: • W jakim wieku są ludzie, którzy będą czytać te treści? • Jaka płeć jest dominująca wśród odbiorców? • Co lubią, co ich pasjonuje? • Gdzie mieszkają? • Czego mogą oczekiwać od profilu, który obserwują w mediach społecznościowych? Odpowiedź na te pytania pomoże stworzyć modelowe - go czytelnika, osobę, która śledzi dany profil i obserwuje udostępniane na nim treści. To gigantycznie ważna wiedza! Do czego może się przysłużyć? • Dużo łatwiejsze będzie dostosowanie języka do oczeki - wań odbiorców. • Społecznościowy profil może trafiać w zainteresowania swojej grupy odbiorców i tym przyciągać uwagę. • Profil może poruszać tematy ważne z punktu widzenia miejsc, w których odbiorcy mieszkają. Dzięki temu ludzie, którzy dany profil odwiedzają, mogą czerpać z niego dokładnie takie emocje, o jakie im chodzi. To milowy krok ku temu, by czytelników pozyskać, ale również zatrzymać ich przy sobie na dłużej. Wywody nie, opowieści tak Media społecznościowe stały się tak silnymi kanałami ko - munikacji głównie dlatego, że pozwalają na dialog. Nie ma tu miejsca na dominację jednej ze stron, na faworyzowanie któregoś z członków dyskusji. Wszyscy są tu równi. Więk - szość ludzi kocha rozmowy, ceni sobie możliwość wyrażania swojego zdania i cieszy ich to, że ktoś tego zdania wysłucha lub o nim poczyta. Ale jest w tym wszystkim dynamika. Dys - kusja umiera najczęściej wtedy, gdy brak jest płynności lub gdy jest nudna. Tak samo jest z publikowanymi treściami. Muszą być dynamiczne, płynne, wartkie i ciekawe. Świetnym pomysłem jest zatem rezygnacja z monotonnych wywodów, które zainteresują niewielką grupę odbiorców, i zamienienie ich na coś w rodzaju opowieści, historii i anegdot. Warto umiejscowić je w branży, o którą dany profil się opiera. Jeśli mowa o najsłynniejszych rasach koni, treść wzmocni poda - nie przykładów ich słynnych przedstawicieli. Z pewnością zapadną w pamięć na dłużej niż suche, naukowe wykłady. Prosty sposób – AIDA Jeśli brakuje pomysłu lub wiedzy dotyczącej tworzenia treści, warto zainteresować się gotowymi metodami, które porządkują i ułatwiają pracę. Jedną z nich jest AIDA. Skrót ten jest akronimem od słów: Attention (przyciągnięcie uwagi), Interest (zainteresowanie produktem lub usługą), Desire (wywołanie potrzeby zakupu), Action (zachęta do działania). Warto zapoznać się ze schematem narracyjnym, za po - mocą którego można z dużo większą swobodą opracować dowolną treść dla danego środka przekazu. Szablon zbudowany jest w taki sposób, by treść przyku - wała uwagę, wskazywała na problemy, obawy, potrzeby lub pragnienia grupy docelowej i proponowała rozwiązanie. To ogólna struktura pomysłu na tekst, gdzie zawartość na - leży sformatować z myślą o swoich odbiorcach. Ten sposób narracji angażuje obie półkule mózgu: przedstawiając fakty, uruchamiamy lewą półkulę, nato - miast inspirując do zmiany i pobudzając kreatywne myśle - SCHEMAT NARRACY JNY A I DA Attention Najpierw należy przykuć uwagę – można to zrobić poprzez nagłówek, sposób formatowania treści lub grafikę Interest Następnie należy zainteresować odbiorcę – tutaj przydatnym szablonem może okazać się klasyczny storytelling i na przykład hollywoodzka szkoła opowiadania historii Desire Tu zaczyna się opowieść, w której bohater (w rzeczywistości klient) ma problem (potrzebę, pra - gnienie). Następnie znajduje przewodnika (osobę/firmę), który wskazuje mu plan i podpowiada rozwiązanie (produkt/usługę firmy) Action Dalej bohater zostaje zmotywowany do zmiany (zakupu/skorzystania z usługi), dzięki której pro - blem zostaje rozwiązany (wartość wynikająca z zakupu produktu/usługi). Na koniec można dodat - kowo zachęcić do działania i skierować do kontaktu Media społecznościowe to ciągle zmieniający się twór, karmiony nowościami. Zatem pierwszą radą, która dotyczy tworzenia dobrych treści do mediów społecznościowych, jest to, by nie słuchać rad sprzed kilku lat. 56 1/2022 H & B M A R K E T I N G

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz