Horse&Business Magazine 2/2021

wyspy. W parkurze do konkursu klasycznego rysunek przejazdu powinien zaplanowany być tak, aby wszy - scy galopowali po tej samej trasie, bo wtedy jesteśmy w stanie wyegzekwować od zawodników galop w okre - ślonym tempie. A tylko to sprawi, że norma stanie się tą trzynastą czy czternastą przeszkodą parkuru. Czasami zawodnicy (zwłaszcza ci, którzy w danym momencie dysponują wolniejszym koniem) chcieliby, aby w takim parkurze był jakiś skrót, bo to jakby załatwia ich pro - blem. Jednak jeśli tak zrobimy, to nie wymusimy tempa. Dobrym przykładem jest ostania Rolex Grand Prix w Genewie. Na planie jest jedno miejsce, gdzie zawod - nik bez dużego ryzyka mógłby zacieśnić zakręt (między prze - szkodami 7 i 8). [Ryc. 2] Jednak gospodarz toru ten przejazd zastawił dekoracjami. W konsekwencji osiągnął to, czego chciał, bo kto oglądał ten konkurs, wiedział w jakim dużym tempie trzeba było pokonywać trasę (i wszystkie alternatywne linie rozjeżdżać do przodu), aby zmieścić się w normie czasu. Oczywi - ście zupełnie inaczej sytuacja będzie wyglądała w przypadku konkursów na czas czy szyb - kości. Tam możliwość alter - natywy przy wykonywaniu zakrętu jest jak najbardziej wskazana. Zakręty Pod uwagę bierzemy nie tylko liczbę zakrętów i łuków w prawą i w lewą (stronę). To oczywiście powinno być zrównoważone. Ważna jest też częstość zmiany kie - runku jazdy (co najmniej dwie, ale lepiej trzy czy nawet cztery) oraz liczba zakrętów czy też łuków jechanych w jedną stronę jeden po drugim. Moim zdaniem, naj - lepiej, jeśli nie będzie to więcej niż trzy. Czasami może być cztery (ale tu już „sztuka lekko cierpi”). Kolejna rzecz to zakręty o różnym kącie, a więc część będzie takich, które wymagają ciasnej jazdy (180 0 ), a część o szerszym kącie – 270 0 . O samej trudności i charakterze zakrętu decyduje też odległość między przeszkodami i miej - sce na ewentualny bardziej obszerny lub zacieśniony Minimum 20 m Zakr ę t 180 0 Zakr ę t poni ż ej 180 0 Zakr ę t 270 0 Zakr ę t 270 0 „w pętelkę” [Ryc. 2] [Ryc. 3] HORSE & BUSINESS FELIETON 5

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz