Horse&Business Magazine 2/2021

zakręt. Przy zakrętach 180 stopni trzeba pamiętać, aby odległość równoległych linii pomiędzy przeszkodami wynosiła co najmniej 20 m. [Ryc. 3] Linie Powinny być urozmaicone poprzez ich różne długości - na 4, 5, 6, 7 i więcej kroków galopu, różne łuki czy proste, linie wymagające skrócenia czy też wydłuże - nia kroku, czy wreszcie linie alternatywne. Te ostat - nie wymagają dużego doświadczenia. Alternatywa nie powinna pojawiać się wcześniej niż w dystansie mię - dzy pięcioma a sześcioma krokami. W takim przypadku też musimy być ostrożni i na wyjściu z takiej linii lepiej postawić stacjonatę lub wąski okser. Przy dłuższych liniach możemy sobie pozwolić na alternatywę nawet w jeździe do oksera czy nawet szeregu. Dobrze, jeżeli pomyślimy też w których liniach i skakanych z jakiego kierunku na wejściu ustawimy stacjonatę, a w których przeszkodę szeroką. Dystrybucja przeszkód Mówiąc po polsku – ich równomierne rozmieszcze - nie po placu. Na małej powierzchni w hali stajemy przed problemem jak to poukładać, żeby zmieściło się 15 czy nawet 16 przeszkód. Ale wbrew pozorom więk - szą sztuką jest rozmieszczenie przeszkód na dużym placu. Oczywiście w dużej mierze powiązane jest to z rysunkiem. Cała sztuka polega na tym, żeby trasa i przeszkody przebiegały przez cały plac i jednocześnie dystans parkuru, a co za tym idzie norma czasu, nie były zbyt długie. Warto zwrócić uwagę, że nawet na jednej z największych aren na świecie, jaką jest Akwizgran, norma w Grand Prix przy 14 przeszkodach i 18 skokach w 2019 roku wynosiła 88 sekund. Wracając do dystrybucji – poza równomiernym roz - mieszczeniem warto pamiętać też o tym, gdzie umieścić najciekawsze elementy parkuru (np. szeregi) i gdzie zlokalizować metę. Umieszczając ostatnią przeszkodę blisko bramy wjazdowej, przyspieszymy (jeśli trzeba) przebieg konkursu. Jeśli zlokalizujemy ją po przeciwnej stronie, wtedy bohaterowie konkursu (ci, którzy poko - nają nasz parkur bezbłędnie) dłużej będą cieszyć się owacjami publiczności. Rodzaje i rozmiary przeszkód Oczywiście powinniśmy dążyć do zrównoważenia liczby przeszkód pionowych i szerokich. Znaczna róż - norodność powinna dotyczyć też materiału. Dobrze, jeżeli na trasie znajdzie się jakiś mur czy bramka. Wiele zależy od tego, jakim materiałem dysponujemy. Choć nasza kreatywność może sprawić, że przy tym samym materiale możemy stworzyć coś nowego. Bardzo pro - stym zabiegiem jest wymiana drągów – oczywiście z zachowaniem estetyki. Każdy może mieć swój dobry pomysł. O gustach się nie dyskutuje. Jeśli chodzi o rozmiary, to bardziej trzeba dostosować się do poziomu zawodów i zawodników. Tak jak wspo - mniałem wcześniej, im wyższa klasa konkursu, tym mniej przeszkód ma maksymalny wymiar. Gdzie usta - wić te najwyższe? Czasami ta sprawa wymaga dużego przemyślenia, np. w Lidze Europy Centralnej Pucharu Świata często konkursy kwalifikacyjne rozgrywane są w zawodach dwugwiazdkowych. Zgodnie z przepisami na CSI2* konkursy, w tym Grand Prix, mają wyso - kość przeszkód do 145 cm. Wprowadzając (zgodnie z wytycznymi kwalifikacji PŚ) do parkuru dwie stacjo - naty o wysokości 160 cm, znajdujemy dla nich właściwe miejsce i właściwy materiał, tak aby te wyższe skoki nie zaskoczyły nagle koni. Podczas Grand Prix Cava - liady 2020 w Krakowie wysokość 160 cm miały prze - szkody nr 5 i 11. Obydwie ustawione na długich (jak na halę) pasujących dystansach (7 i 6 kroków), po łukach CSI2*W Kraków 20 -23 02 2020 ClassNo.: 12 Big Tour CEL World Cup Competition with one jump-off niedziela,23 luty 2020 Start: 0:00 Table: A Speed: 350 m/min Obstacles: 12/7 1st Jump-off: 2nd Jump-off: National RG: Length: 400 m Efforts: 15/8 Length: 310 m Length: 0 m FEI RG / Art. 238.2.2 Time allowed: 69 sec Penalty sec: Time allowed: 54 sec Time allowed: 0 sec Height: 1,40-1,60 m Time limit: 138 sec Closed combination: Time limit: 108 sec Time limit: 0 sec 10 20 30 40 50 60 JURY CourseDesigners: SzymonTarant (FEILevel3,POL), &Team Grand Prix (LR, WC) – 140 - 160 In /Out 8c 8a 8b 11 9 START FINISCH 15 14 – vertical in JO START JO FINISH JO JO: 4,5,6a,14,8bc,2,15 1,45 1,45 /1,50 1,50 1,45 /1,50 1,60 1,45 /1,50 145 1,45 /1,50 1,45 1,45 1,45 /1,50 1,50 150/100 1,60 145/150 11,2 8,0 14,8 [Ryc. 4] 6 HORSE & BUSINESS

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz