Horse&Business 2/2022

45 2/2022 H & B Z D R OW I E TRENING WYOBRAŻENIOWY W SPORCIE Jednym z najbardziej rozwiniętych zagadnień psychologii sportu jest trening wyobrażeniowy. Polega on na przywołaniu w naszej głowie określonej aktywności sportowej bez jej wykonywania, przy jednoczesnym wyzwalaniu pozytywnych emocji i budowaniu pożądanych obrazów. W  1990 r. trzech naukowców przeprowadziło badania w jednym z amerykańskich ośrod - ków przygotowań olimpijskich 1 . Z ich analizy wynika, że 100% konsultantów ds. psychologii korzystało z treningu wyobrażeniowego, 90% olimpijczyków stosowa - ło w różny sposób techniki wyobrażeniowe, a 97% wierzyło w ich skuteczność w treningu oraz przygotowaniu do startu. Dlaczego trening wyobrażeniowy jest tak popularny w spor- cie i czy wystarczy wyobrazić sobie sukces, by go osiągnąć? Skuteczność wyobrażeń Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat wielu na - ukowców interesowało się zastosowaniem oraz skutecz - nością wyobrażeń w sporcie. Badania pokazują, że ruch wykonany w rzeczywistości oraz ruch wykonany w wy - obraźni ma to samo podłoże neuronalne. Oznacza to, że nasz mózg pracuje w podobny sposób, gdy fizycznie wykonujemy jakieś ćwiczenie oraz wtedy, gdy dzieje się to tylko w naszej głowie. Dodatkowo wyobrażenie wyko - nania danego ruchu wywołuje aktywność elektromiogra - ficzną w danych partiach mięśni i jest ona podobna do tej, która pojawia się przy rzeczywistym ćwiczeniu. Inne badania pokazują, że systematyczne korzystanie z tre - ningu wyobrażeniowego wpływa korzystnie na regulację emocji, procesy myślenia, odpowiednie ukierunkowanie i utrzymanie koncentracji, wzrost poziomu motywacji oraz pewności siebie czy zmniejszenie poziomu obaw i stresu 2 . Fot. AdobeStock/sutadimages

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz