Horse&Business 2/2022

dzice w wieku 40-50 lat. Zatem, jeśli nawet prowadzonym biznesem jest szkółka jeździecka dla nastolatków, nie ozna - cza to, że właśnie do nich powinna być kierowana kampa - nia reklamowa lub nie tylko do nich. PRZYKŁAD 2: Ania jest studentką ostatniego roku na kierunku huma - nistycznym. Pracuje w korporacji, świetnie mówi po an - gielsku, zarabia ok. 7000 zł miesięcznie, mieszka w dużym mieście. Studiuje zaocznie, więc wolnym czasem dysponuje głównie popołudniami i wieczorami. Aktywnie korzysta z mediów społecznościowych: Facebook, Instagram, Tik - Tok oraz YouTube. Jest w ciągłym kontakcie z rodziną i przyjaciółmi. Ania jest bardzo wdzięcznym przykładem persony. Osoba, która aktywnie korzysta z mediów społecznościo - wych, to dobry odbiorca wszelkiego rodzaju kampanii reklamowych. Jednak tylko te umiejętnie tworzone na podstawie persony są w stanie trafić tam, gdzie powinny. Możemy zatem pomyśleć o stworzeniu wieczorowego kursu jeździeckiego dla studentów zaocznych, ze specjalną zniżką za okazaniem studenckiej legitymacji, i rozpowszechnieniu tej informacji na grupach studenckich w mediach społecz - nościowych, a także na samej uczelni. Przydatne będą też nowoczesna, trafiająca w gust młodego odbiorcy kampa - nia na Facebooku, a także otwarcie i rzetelnie prowadzony kanał na TikToku. Warto bowiem pamiętać, że to ostatnie medium służy do publikowania nie tylko humorystycznych filmików, ale również takich, które są świetnym źródłem wiedzy i zwracają uwagę np. na piękno i szlachetność zwie - rząt, jakimi są konie. PRZYKŁAD 3: Andrzej ma 47 lat, jest pracownikiem szczebla dyrek - torskiego dużej firmy. Jego zarobki wahają się pomiędzy 15 000 a 25 000 zł miesięcznie. Mieszka w niewielkiej wsi, w bardzo bliskiej odległości od miasta, które liczy powyżej 100 tys. mieszkańców. Ma troje dzieci, każde z nich cho - dzi jeszcze do szkoły. Wolnym czasem dysponuje głównie w weekendy. Lubi poświęcać go dzieciom, zależy mu na ciekawych formach rozrywki. Z mediów społecznościo - wych korzysta w bardzo ograniczonym zakresie. Czyta natomiast dużo branżowych czasopism, które związane są z jego pracą. Często słucha radia, ze względu na to, że podróżuje służbowo samochodem. Persona Andrzeja nie jest najłatwiejszym odbiorcą. Jednak jeśli firma obrała sobie za cel kierowanie swojej oferty do takiej grupy, można znaleźć na to sposób. Być może dzieci Andrzeja zechcą jeździć konno? Wówczas re - klama w szkołach byłaby dobrym pomysłem. Może nie - banalną formą rozrywki będzie nauka jazdy konno dla dorosłych i Andrzej sam chętnie weźmie w niej udział? Kampania reklamowa w radiu może go do tego zachęcić. Z pewnością jednak mniej zapału i energii trzeba poświę - cać mediom społecznościowych, jeśli celem jest pozyskanie takich odbiorców jak Andrzej. Dlaczego? Bo zwyczajnie ich nie czytają. Budowanie persony Podczas budowania persony z pewnością pojawi się pyta - nie, czy wystarczy tylko jedna lub ile powinno ich być, by produkt i jego reklamę rzeczywiście uszyć na miarę potrzeb swoich klientów. W odpowiedzi śmiało można uznać, że jedna persona to zbyt mało. Można się kierować tylko jed - ną personą przy sprzedaży tylko jednej usługi. Jednak jeśli tworzymy produkt lub usługę od zera lub chcemy zbudo - wać całą kampanię marketingową danej gamy produktów lub usług, person powinno być więcej. Optymalną liczbą będzie 4 lub 5 person, które będą uwzględniać dane grupy odbiorców. Dzięki personie tworzenie produktów i reklam jest prostsze, bo zwyczajnie łatwiej to zrobić, kiedy po dru - giej stronie można sobie wyobrazić prawdziwego, żywego człowieka. Działanie firmy jest kierowane bezpośrednio do niego i jest odpowiedzią na jego potrzeby i oczekiwania. A jeśli człowiek ten poczuje się doceniony i prawdziwie za - opiekowany – kupi produkt lub usługę bez najmniejszego zawahania. To również szansa na to, by stał się stałym od - biorcą danych usług i produktów oraz by mocno utożsamił się z marką. Sylwia Piskulska Pictorial Fot. AdobeStock/robert6666A 66 2/2022 H & B M A R K E T I N G

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz