Horse&Business 2/2022

• status zawodowy i rodzaj wykonywanej pracy, • zainteresowania i hobby, co persona robi w wolnym czasie, • oczekiwania względem kupowanych produktów i usług, • codzienne problemy i wyzwania, z którymi może się zmagać. Dane określające personę Tworząc swój produkt, a następnie jego reklamę czy wręcz całą kampanię reklamową, trzeba mieć na uwadze, kto sta - nie się jego odbiorcą. Bowiem nawet jeśli produkt lub usłu - ga są rewelacyjne, to powiedzieć o nich warto głównie tym osobom, które potencjalnie będą chciały je kupić. Nietra - fione produkty i nietrafione reklamy to dla przedsiębior - ców zwyczajna strata pieniędzy. Dzięki danym, które służą do zbudowania persony, dużo łatwiej określić, czym i w jaki sposób chcemy trafić do odbiorców. Najprostszym przykładem tego, jak wyko - rzystać informacje opisujące personę, jest wiek. Jeśli naszą personą jest osoba 65+, która ceni sobie wygodny dostęp do informacji, ale jednocześnie stroni od technologicznych nowinek i nie korzysta z portali społecznościowych – re - klamowanie swoich usług na łamach Facebooka lub Insta - grama byłoby kampanią kompletnie nietrafioną. Jeśli na - tomiast persona ma średnie wykształcenie, błędem byłoby uderzenie z reklamami do uczelni wyższych. Dane o perso - nie są skarbnicą wiedzy. Dzięki nim zarówno produkt, jak i sposób jego reklamowania można uszyć na miarę klienta idealnego. Jak stworzyć personę? Pracując nad produktem, warto popracować również nad opisowym obrazem osoby, która go kupi. W tym celu nie tylko można zapisywać dane w tabeli lub posługiwać się suchymi informacjami. Niezwykle pomocne jest tworze - nie całego opisu, który zobrazuje od początku taką osobę, z uwzględnieniem szczegółów odnośnie do tego, jak się za - chowuje, co robi i co lubi. PRZYKŁAD 1: Małgorzata ma 45 lat. Mieszka w mieście powyżej 50 tys. mieszkańców. Ma męża i dwoje dzieci, w wieku 10 i 13 lat. Miała już styczność z jeździectwem, zależy jej na tym, by pasję kontynuowały jej dzieci. Ważna jest dla niej dobra szkoła, która przekaże niezbędną wiedzę, a także zaszczepi miłość do koni. Małgorzata pracuje jako specjalistka ds. sprzedaży, jej miesięczne wynagrodzenie waha się pomiędzy 6000 a 10 000 zł. Z dostępnych me - diów społecznościowych najczęściej używa Facebooka, ma konto na Instagramie, ale rzadko tam zagląda. Dys - ponuje ograniczoną ilością wolnego czasu, dlatego zależy jej na efektywnym jego wykorzystaniu. Przy takim opisie zdecydowanie łatwiej wyobrazić sobie personę, w tym przypadku czterdziestopięcioletnią Małgo - rzatę. Na tej podstawie można się domyślić, że głównym kanałem komunikacyjnym i reklamowym dla szkółki jeź - dzieckiej powinien być Facebook, a grupą docelową są ro - Personą w marketingu nazywa się klienta, dla którego projektowane są dana reklama, produkt lub usługa. Niektórzy określają personę jako klienta idealnego – dokładnie takiego, którego mamy na myśli, tworząc swój produkt, a następnie reklamę tego produktu. Fot. AdobeStock/art_mike H & B M A R K E T I N G 65 2/2022

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz