Horse&Business 3/2022

celów, które profil ma za zadanie osiągnąć lub od funkcji, jaką ma spełniać. Warto zadać sobie pytanie, jaki jest cel publikacji filmu. Krótkie lub dłuższe filmiki, udostępniane za pomocą mediów społecznościowych, dla których to zdjęcia są wyj - ściową formą komunikacji (Facebook, Instagram), muszą mieć jakiś cel. Może warto pokazać wydarzenie związane z firmą, bo miało wartość dobroczynną? Może dobrym po - mysłem jest tworzyć content edukacyjny, np. o pielęgnacji koni, o ich rasach lub ich historii? Wszystko, co może in - teresować odbiorców, jest rzeczą pożądaną. Warto jednak pamiętać, że czysto promocyjne filmiki nie cieszą się zbyt dużą popularnością. Należy też odpowiedzieć sobie na py - tanie, jaka jest jakość filmu. Jakiś czas temu Facebook stworzył zakładkę „Face- book Watch”, na której mogą się pojawiać interesujące fil - my, które publikują poszczególne firmowe profile. Warto się tam znaleźć ze swoim filmem, szczególnie jeśli jest on wartościowy. Mądra, przemyślana i ciekawa treść na pewno spotka się z zainteresowaniem użytkowników i może przy - ciągnąć ich do profilu. Jednak musi to być filmik zrealizo - wany w dobrej jakości, z pomysłem, wnoszący wartość. Kolejne pytanie dotyczy długości filmu. Istotna jest nie ilość, a jakość. W tym przypadku ilość sekund. O ile na Facebooku można publikować dłuższe materiały filmo - we, o tyle Instagram pozwala jedynie na krótkie filmiki (wyłączając rolki, o których poniżej). Warto zatem prze - myśleć, gdzie dokładnie powinien być umieszczony ten film, by zobaczyło go jak najwięcej osób, lub gdzie aktyw - niejsza jest grupa odbiorców. A jak wygląda zachowanie odbiorców na profilu firmy? Cóż, to jest kwestia bardzo indywidualna i bardzo zmienna. Warto zatem prześledzić, które treści zdobywają więcej reakcji i zainteresowania „publiczności”. Być może zdjęcia na profilu są tak piękne i ciekawe, że to właśnie one cieszą się największym uwiel - bieniem? A może wartość edukacyjna filmików jest tak duża, że mają one potencjał na stanie się viralem (często udostępnianą treścią)? To zależy od specyfiki grupy od - biorców i nie warto uogólniać. Po publikacji kilku pierw - szych filmów będzie można stwierdzić, która forma jest dla danej grupy ciekawsza. Rolki i relacje – czy warto? Rolki i relacje na Instagramie czy Facebooku to zupełnie inna forma udostępniania filmików, zdjęć lub łączonych prezentacji. Czym się różnią i jak ich używać? • Instagram i Facebook Stories (relacje) – krótkie treści, które znikają z profilu po 24 h. Można do nich wrócić poprzez archiwum. • Rolki – formy krótkich, niezobowiązujących, często za - bawnych filmików, które nie znikają po jednej dobie, ale też nie są widoczne bezpośrednio w profilu. Zatem jeśli profil na Instagramie używa jakiegoś konkretnego szablonu umieszczania zdjęć – rolka go nie zburzy. Ta forma filmików od tradycyjnych filmów zamieszcza - nych na profilach różni się tym, że najczęściej jest lekka i łatwa w odbiorze. Ale uwaga – trzeba sporo kreatywno - ści, by przyciągnąć odbiorców w tym pozytywnym sensie. Branża jeździecka, związana z tak pięknymi zwierzętami, Warto publikować każdą formę treści, która jest nastawiona na interakcję z użytkownikami lub pobudzanie ich zainteresowania – i filmy, i zdjęcia. Jednak jest kilka fundamentalnych zasad, o których bezwzględnie należy wtedy pamiętać. 68 3/2022 H & B M A R K E T I N G

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz