LIDER BIZNESU 1/2021

54 zarządzanie Kogo szukam? Kogo goszczę? – Rekrutacja od podstaw TEKST: Marcin Fajerski, ZDJĘCIA: Pexels K ompetentna i miła obsługa klientów pozosta - je jednym z najważniejszych elementów sukcesu sklepów oraz centrów ogrodniczych. Nastawienie i wiedza sprzedawców mają decydujący wpływ na postrzeganie naszej sklepowej marki. Na co warto zwrócić uwagę, zatrudniając nowych pracowników? Obecnie kartka przyklejona do drzwi z odręcznie napisa- nym hasłem „Szukamy pracowników!” i numerem telefonu może nie wystarczyć do znalezienia pracownika naszych marzeń. Taka praktyka może wręcz sabotować sklep i nara- żać na szwank jego renomę. W czasach coraz większej kon- kurencji i COVID-19, kiedy ogrodnictwo staje się hobby nr 1, warto bardziej zaangażować się w proces poszukiwania odpowiednich pracowników, którzy spełnią oczekiwania nasze i naszych klientów. NAJLEPSI Z NAJLEPSZYCH Po pierwsze postarajmy się przyciągnąć najlepszych kan- dydatów. W tym celu warto skorzystać z usług portali rekrutacyjnych i mediów branżowych – im lepszy kanał informacji wybierzemy, tym lepsze aplikacje otrzymamy. Pamiętajmy, aby właściwie skategoryzować nasze ogło- szenie i wybrać odpowiedni poziom doświadczenia. Rozważmy skorzystanie z systemu namierzania apliku- jących, aby przyciągnąć interesujących nas potencjal- nych pracowników. Można też pokusić się o skorzystanie z mediów społecznościowych do zamieszczenia ogłosze- nia rekrutacyjnego. Niekoniecznie musi to być Facebook. Doskonale powinien sprawdzić się w tym celu LinkedIn – zwłaszcza, jeśli zależy nam na znalezieniu bardziej wykwa- lifikowanej kadry. SPRECYZOWANE OCZEKIWANIA Po wybraniu mediów i portali rekrutacyjnych należy zasta- nowić się nad opisem specyfiki działalności sklepu ogrod- Handel i usługi pozostają branżami, które dotyka największa rotacja pracowników. Dlatego poszukiwanie i rekrutacja personelu są bardzo ważnym elementem funkcjonowania sklepów i centrów ogrodniczych niczego oraz stanowiska pracy. Lista wymaganych cech i doświadczenia może bowiem nie wystarczyć do wyty- powania właściwych kandydatów, którzy będą efektywnie pracowali w naszym centrum ogrodniczym dłużej niż kilka miesięcy. Warto upewnić się, że ogłoszenie zawiera:N f f wykaz obowiązków na danym stanowisku, f f cechy osobowości potrzebne w pracy, f f wymagania fizyczne. Musimy wiedzieć np., że osoba ubiegająca się o pracę, będzie w stanie przenieść worki z podłożami na plac czy będzie potrafiła doradzić zakup odpowiedniego nawozu, środka ochrony roślin lub kosiarki. Dobrym pomysłem będzie spisanie, czym zajmują się sprzedawcy w naszym sklepie.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz