LIDER BIZNESU 1/2021

55 Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy Aby dopracować informację, oddzielmy cechy absolut- nie wymagane od tych, które będą „miłym dodatkiem”. Zastanówmy się również nad benefitami. Miejmy jednak na uwadze, że ogłoszenie nie powinno być za długie. (NIE)WYGÓROWANE AMBICJE Zapraszając kandydatów na spotkanie rekrutacyjne, powinniśmy pamiętać, że nasi kandydaci zawsze będą starali się wykazać się i pokazać z jak najlepszej strony. Dlatego nasze pytania nie powinny być sztampowe. Nie nastawiajmy się też na to, że pretendenci udzielą nam dokładnie takich odpowiedzi, jakie zechcemy usłyszeć. Niech wywiad będzie miał formę rozmowy. Zachęćmy kandydata, aby jak najbardziej się przed nami otworzył, aby poznać jego doświadczenie w sprzedaży i ogrodnic- twie, charakter i etos pracy. Wysondujmy także, jak rozwi- nięte są tzw. kompetencje miękkie aplikujących, zadając np. pytania: „Jak zarekomendowałbyś dodatkowy pro- dukt przy zakupie jodły kaukaskiej?”, „Jak zareagowałbyś, jeśli klient wszedłby do sklepu wściekły, że kupiona przez niego kosiarka nie działa?”, „Co robisz, gdy nie znasz odpo- wiedzi na pytanie zadane przez klienta?” itp. „NIE OD RAZU RZYM ZBUDOWANO” Pamiętajmy, że nawet najbardziej kompetentni pracow- nicy wymagają właściwego onboardingu - stopniowego wprowadzenia ich w obowiązki. „Nie od razu też Rzym zbudowano” i nawet najlepsi sprzedawcy rozwijają się dzięki szkoleniom. Dlatego nie oszczędzajmy czasu ani pieniędzy na podnoszeniu kwalifikacji naszego perso- nelu. Jeżeli zależy nam na tym, aby nasi pracownicy byli usatysfakcjonowani z wykonywanej pracy, zapewnijmy im możliwości rozwoju, zamiast ich blokować nieumiejętnym zarządzaniem i nieustannym liczeniem na to, że zatrud- nieni przez nas ludzie powinni się domyślić. Personel pozostawiony domysłom odchodzi najszybciej, wystawia- jąc naszej firmie nienajlepszą opinię. Dlatego – niezależnie od umowy – stwórzmy listę wszyst- kich obowiązków sprzedawcy i umiejętności, które musi jeszcze nabyć. Wyjaśnijmy procedury i bądźmy gotowi, by odpowiedzieć na wszystkie, nawet powtarzające się, pyta- nia świeżo zatrudnionych ludzi. Warto zademonstrować każdy proces w naszej firmie. Miejmy jednak na uwadze, że zrekrutowani pracownicy muszą mieć czas na przyswo- jenie wiedzy.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz