LIDER BIZNESU 1/2023

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 11 Szeroka oferta, łatwość dostępu, dobry serwis, a także dalszy dynamiczny rozwój marki TARGET – takie między innymi cele przyświecają firmie TAMARK S.A. na 2023 rok. Działalność spółki będzie również mocno nakierowana na szeroką edukację konsumentów w zakresie ochrony i pielęgnacji roślin. Bliżej o szczegółowych planach opowiada Wiktor Kacmajor , prezes firmy TAMARK S.A. Dogłębna analiza rynku to podstawa! ROZMAWIA: Paulina Maniecka ZDJĘCIA: firmowe Już kilka sezonów temu przywykliśmy do tego, że ciągle nas coś zaskakuje, a scenariusze, które wyda - wały się nieprawdopodobne, ziszczają się na naszych oczach. Jak w Pana opinii ostatnie trzy lata wpłynęły na rynek ogrodniczy i zachowania konsumentów? Wiktor Kacmajor: Można śmiało powiedzieć, iż w ostatnich latach przeżywamy coś, co teoretycznie nie mogło się zdarzyć ani w naszym życiu, ani w przy- szłym życiu naszych dzieci. Ostatnie trzy lata to praw- dziwa huśtawka nastrojów od skrajnego pesymizmu po optymizm i nadzieję. Nasi konsumenci – w związku z ograniczeniami epidemicznymi – na nowo odkryli zalety ogrodnictwa i miało to bardzo pozytywny wpływ na obroty branży. Zauważam również, iż pod wpływem zaistniałych zmian klimatycznych, rozwija się myślenie ekologiczne. Więcej osób stosuje zrów- noważone metody upraw i pielęgnacji. W opinii większości branży dwa lata pandemii wpły - nęły bardzo pozytywnie na rynek ogrodniczy. Niestety, ostatni rok, w którym wybuchła wojna, nie był już taki łaskawy dla producentów. Czy Pana zdaniem tendencja ta utrzyma się w 2023 roku? Czy łańcuch dostaw nad - szarpnięty przez pandemię wrócił już na właściwe tory? W.K.: Lata 2020-2022 można zaliczyć do bardzo udanych dla branży hobby garden, natomiast przy dzisiejszej inflacji i wydarzeniach na wschodzie Europy trudno przewidzieć, co zdarzy się w bieżącym sezonie. Jestem pewny, iż z czasem wszystko wróci na właściwe tory, ale zależy to od wielu czynników zewnętrznych, jak i krajowych. Podstawą według mnie jest zduszenie inflacji i wprowadzenie programów rozwojowych, jak chociażby Krajowy Plan Odbudowy. Z własnego doświadczenia wiem, że w ostatnim roku zamiast inwestować i myśleć innowacyjnie, borykam się z podwyżkami kosztów i cen surowców. Jeżeli nie wydarzy się znowu coś złego na skalę światową, to spodziewam się powrotu optymizmu konsumentów już od tegorocznej wiosny. Początek roku zazwyczaj sprzyja podsumowaniom. Proszę opowiedzieć, jaki rok 2022 był dla firmy TAMARK. W.K.: My żyjemy sezonami i mogę powiedzieć, iż sezon 2022 rozpoczął się już jesienią 2021 roku. W tym okresie dało się już odczuć problemy z lawi- nowym wzrostem cen produktów, jak też ich dostęp- nością. Był to czas bardzo trudnych wyborów. Wraz z moimi managerami zamieniliśmy się na kilka mie- sięcy w analityków, a wszystko po to, aby jak najle- piej dostosować naszą ofertę cenową do rynku. Muszę dodać, iż poświęciliśmy część marży na ogranicze- nie wprowadzanych podwyżek. Ważnym dla naszej grupy TARGET było otwarcie nowoczesnego maga- zynu o powierzchni 5,5 tysięcy metrów kwadrato- wych. Inwestycja ta wypadła w najmniej korzystnym gospodarczo okresie, ale ostatecznie umożliwia nam nieskrępowany rozwój dystrybucji. Oczywiście poza trudnymi momentami działaliśmy jak co roku, w bar- dzo dobrej atmosferze z oddanymi firmie pracowni- kami, którym przy okazji dziękuję za włożony wysiłek. 2022 rok był również rokiem dużych zmian dla sieci hurtowni Green and Joy. Proszę opowiedzieć o tych najważniejszych z nich... W.K.: W roku 2022 rynek centrów ogrodniczych obsłu- giwaliśmy z dwóch hurtowni Green and Joy. Były to Green and Joy Polska pokrywająca centralną i połu- dniową Polskę oraz Green and Joy Gdańsk, dzia- łająca na terenie północnego rejonu Polski. Do BLIŻEJ BRANŻY

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz