LIDER BIZNESU nr 2/2020

49 Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy radzą sobie z emocjami, nie radzą sobie w relacjach "face to face", coraz bardziej angażując się w rzeczywistość wir- tualną. W codziennym życiu tych młodych ludzi, a później pracowników, często brakuje pewności siebie! Wykazują małą kreatywność, brak motywacji i w konsekwencji szu- kają dróg na skróty. W czym może pomóc savoir-vivre? Zasady savoir-vivre i wysoka kultura wzmacniają pewność siebie. Potwierdza to wiele badań. Dają nam poczucie bez- pieczeństwa w kontaktach z drugim człowiekiem. Wnoszą do życia odpowiedzialność, obowiązkowość, szacunek i kulturę słowa. Wszystkie te cechy znajdują się na liście najistotniejszych kompetencji zawodowych! Są pożądane niezależnie od charakteru, pracy czy branży. Młodzi ludzie w trakcie szkoleń z zakresu etykiety bizne- sowej i towarzyskiej często stwierdzają, że przychodzi taki moment w ich życiu, kiedy przekonują się, że znajomość norm i zasad daje im swego rodzaju poczucie bezpieczeń- stwa i komfortu. Business casual a obowiązkowość według najnowszych badań Okazuje się, że w świecie biznesu istnieje zbyt duże rozluź- nienie w relacjach wewnątrzfirmowych. Nieprzestrzeganie zasad etykiety skutkuje rozluźnieniem w kontaktach z klientami i zmniejsza poczucie obowiązkowości. Ewa Brok TRENER, WYKŁADOWCA, PASJONAT Swój warsztat budowała w trakcie 17 letniej kariery za- wodowej związanej z pracą z młodzieżą i dorosłymi na każdym szczeblu edukacji, poczynając od szkoły pod- stawowej, kończąc jako wykładowca akademicki. Zdo- byte doświadczenie poparła szeregiem odbytych szko- leń m.in . w tematyce: biznesowy dress code, etykieta biznesowa, rozwój osobisty. Jako pasjonatka kreowała zewnętrzny wizerunek szkoły, w której pracowała jako nauczyciel, organizując wiele projektów z uczestnic- twem m.in . jednostek samorządowych, władz miasta, przedstawicieli lokalnej społeczności. Jako trener pro- wadziła szkolenia dla młodzieży, środowiska nauczy- cielskiego, jak również indywidualne warsztaty z top management’em w zakresie kultury i savoir-vivre w biz- nesie. Jest fanką zasad etykiety i obala mit, że savoir-vivre to relikt przeszłości. Jej zdaniem żyjemy w czasach, w któ- rych obserwujemy postępujący kryzys norm zachowań, gdzie wielu z nas woli wyglądać, niż się zachowywać. Według najnowszych badań, znajomość zasad savoir- -vivre, to wciąż jeden z głównych wyznaczników profe- sjonalizmu firmy i jedna z podstawowych kompetencji zawodowych, dzięki której postrzegani jesteśmy jako osoby pewne siebie, wzbudzające zaufanie, a tym sa- mym profesjonalne, kompetentne i wiarygodne. Prowadzi to do konfliktów personalnych i napiętej atmos- fery. Pokłosiem jest również mniejsza efektywność przed- siębiorstwa. I o ile w życiu towarzyskim na wiele zachowań można przymknąć oko, to już w środowisku biznesowym, za nieznajomość reguł i zasad obowiązujących w świecie pieniądza, możemy zapłacić wysoką cenę. Przepraszam, w czym mogę pomóc? Kiedy przyjrzymy się osobom zajmującym stanowiska związane z dużą ekspozycją społeczną, niestety możemy zauważyć, że wobec takich ludzi często nie stawia się wy- sokich wymagań, ponieważ w siatce zatrudnienia są dosyć nisko. To bardzo duży błąd. Pracownicy, którzy mają bez- pośredni kontakt z klientem, powinni być solidnie prze- szkoleni, przede wszystkim pod kątem pierwszego wraże- nia i budowania dobrej biznesowej relacji. Zarówno nasz wygląd, jak i sposób zachowania, bezpośrednio wpływają nie tylko na promocję własnej osoby, ale także na wizeru- nek organizacji czy firmy, w której pracujemy. Jak Cię widzą, tak Ci płacą Według badań, znajomość zasad savoir-vivre, to w dalszym ciągu jeden z głównych wyznaczników profesjonalizmu firmy i jedna z podstawowych kompetencji zawodowych, dzięki której postrzegani jesteśmy jako osoby solidne, wzbudzające respekt, obyte w codziennych sytuacjach, a tym samym profesjonalne, kompetentne i wiarygodne.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz