LIDER BIZNESU nr 2/2020

50 na tapecie IMPREZY INTEGRACYJNE – czy warto je organizować? TEKST i ZDJĘCIA: Anna Nowotna-Nadziejko P oconam integracja?Czywspól - ny czas poza murami firmy ma szansę zmienić sytuację wśród pracowników? Co zyskują na tym szefowie? Dobra integra - cja to taka, która pozostawia po sobie ślad w postaci zmiany relacji lub bliższych wię - zi. Jej sukcesu nie mierzy się dzisiaj ilością przebytych kilometrów, mnogością atrak - cji czy też zawartością baru. W oczach dojrzałej organizacji to nie ma żadnego znaczenia. Głównym kryterium oceny jest jakość późniejszej współpracy zarówno w ramach działów, jak i całej społeczności firmy. Co mówią badania? 85% polskich przedsiębiorców decyduje się na organizowanie wydarzeń o charakterze integracyjnym. 60% stanowią wyjazdy jednodniowe. Najczęściej wskazywane cele to: integracja osób, kształtowanie postaw prozespołowych, kształcenie umiejętności współpracy i komunikacji oraz rozwiązywanie konfliktów. Z czym kojarzy się integracja? Wyjazdy i imprezy integracyjne obrastają w legendy i budzą różne skojarzenia. Dla jednych są gorzkim obowiązkiem, dla innych słod- kim przywilejem. Mogą być szaleństwem bez umiaru, jak również okazją do zbudowania dobrych relacji. To jak z wyjazdem rodzin- nym. Mamy okazję zacieśnić więzi i budować wspólne doświad- czenia w niecodziennych sytuacjach. Bywa, że stajemy się biernym uczestnikiem wydarzeń. Nie widzimy w nich wartości dla siebie, a po wszystkim pozostajemy z poczu- ciem zmarnowanego czasu i pieniędzy. Jak wygląda dobra integracja? Słowo integracja pochodzi z łacińskiego „integratio”, czyli odno- wienie. Oznacza tworzenie całości z części, zespa- lanie się elementów w jednolitą całość. Pomyślna integracja przynosi wzrost satysfakcji płynącej z przynależności do firmy, poprawę kontaktów, rozładowanie napięć, inicjowanie wzajemnej po- mocy przy rozwiązywaniu problemów czy też wzmocnienie identyfikacji z firmą. Co decyduje o powodzeniu? O sukcesie integracji decyduje przede wszystkim przygotowanie. To zwykle odpowiedzialność or- ganizatora. Nawet kameralne imprezy wymagają formalnej oprawy i jasno sprecyzowanego celu. Jego realizacji służy wgląd w bieżącą sytuację fir- my, diagnoza potrzeb, odpowiednio dobrane na- rzędzia integracyjne, doświadczenie w sytuacjach nieprzewidywalnych i sprawna realizacja. Innym ważnym czynnikiem jest nastawienie sa- mych uczestników. To, z kolei, odpowiedzialność

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz