LIDER BIZNESU nr 2/2020

53 Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy Rys. 1. Model kształtowania kompetencji przywódczych w firmie rodzinnej Jednakże nabywanie odpowiednich kompetencji - to przy obecnym, popularnym zawodzie menedżera, proces dość skomplikowany i wymagający dużych zasobów wiedzy. Menedżerowie najczęściej oceniani są na podstawie osią- ganych wyników. Ich sukcesy są związane z procesem dłu- gotrwałym i angażującym grupę osób, które zdolne są do współpracy, dlatego też, kształcenie kompetencji menedżer- skich, to przede wszystkim, nabywanie zdolności zarządza- nia zasobami ludzkimi i organizacyjnymi grupy. Niezbędne do tego są podstawy teoretyczne, jednak nabyte doświad- czenie zdecydowanie ułatwi pracę z drugim człowiekiem czy grupą pracowników, ponieważ to wiedza i kompetencje pracowników są dzisiaj postrzegane jako cenne komponen- ty kapitału ludzkiego organizacji (Drucker, 1993). W przedsiębiorstwach rodzinnych zasoby ludzkie, ich po- tencjał i dynamika rozwoju mają szczególne znaczenie dla zachowań rynkowych sfery biznesowej. Istotą zarządzania w firmach rodzinnych jest produktywne wykorzystywanie posiadanej wiedzy, umiejętności, pracowników zarówno z rodziny, jak i spoza niej a także relacji, jakie tworzą warto- ści budowane przez dziesięciolecia funkcjonowania. Tak rozumiane zarządzanie wymaga nowego spojrzenia na pracę i funkcje współczesnych menedżerów i sukcesorów firm rodzinnych. Również wypracowanie nowych modeli kształcenia, które w większym stopniu będą kładły nacisk na takie aspekty, jak: zdolności przywódcze, umiejętność motywowania, dbanie o rozwój i doskonalenie kompetencji pracowników, wymaga nowych trendów i wielu zmian. Penc (2003) trafnie zaznaczył, iż zarządzanie musi służyć ludziom. Zdobycie umiejętności właściwego zarządzania kompeten- cjami pracowników jest ważnym zadaniem przywódców, o ile nie najważniejszym. Kluczowym czynnikiem kształtowania umiejętności przy- wódczych jest zabezpieczanie rozwoju sukcesorów w zakre- sie kompetencji przekrojowych, takich jak: przedsiębiorczość, kreatywność, komunikatywność i współpraca w grupie. OBSERWACJA I ANALIZA RZECZYWISTOŚCI BIZNESOWEJ PROCESY UCZENIA SIĘ POZIOM KOMPETENCJI WIEDZA UKRYTA WIEDZA JAWNA FORMALNA EDUKACJA - PRAKTYKA TEMPERAMENT I OSOBOWOŚĆ METODY ZARZĄDZANIA WZORCE ZACHOWAŃ REALIZACJE WARTOŚCI AUTORYTET WŁADZY SZACUNEK DLA NESTORÓW SYSTEMY: REKRUTACJI, SZKOLEŃ, MOTYWACJI I AWANSU ŹRÓDŁA WŁADZY KSZTAŁTOWANIE RELACJI Z PRACOWNIKAMI Z RODZINY I SPOZA NIEJ NORMY I WARTOŚCI RODZINY SYSTEMWARTOŚCI BIZNESOWYCH MIEJSCE JEDNOSTKI W ŻYCIU RODZINY I FIRMY ZDOLNOŚCI UMIEJĘTNOŚCI SĄDY WARTOŚCIUJĄCE DOŚWIADCZENIE MOTYWACJA POSTAWA

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz