LIDER BIZNESU 3/2020

17 Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy teresowanie przygotowywaniem potraw na świeżym powietrzu napędza poprawiająca się z roku na rok jakość produktów, ich innowacyjność i dostępność w atrakcyjnych cenach, różnych kanałach dystrybucji i wszystkich formatach sklepów. Szacuje się, że prze- ciętny europejski konsument zapłaci za grilla niemal 20 dol. w rozpoczynającym się sezonie. W ub.r. budżet na ten cel nieznacznie przekraczał 19 dol. Spośród krajów europejskich najwięcej na produkty grillowe wydają nasi zachodni sąsiedzi. Z badań Kolońskiego Instytutu Badań Handlowych IFH wynika, że w Niemczech rynek BBQ generuje ponad 1,24 mld euro. Polska jednak nale- ży do najdynamiczniej rozwijających się rynków zbytu asortymentu grillowego w Europie. Więcej niż „sport narodowy” Wg szacunków firmy badawczej Inquiry, polscy konsu- menci w ub.r. mogli przeznaczyć na imprezy grillowe łącznie nawet 15 mld zł. W praktyce oznacza to, że wy- datki na BBQ per capita w naszym kraju mogą przekra- czać już 90 zł. – Coraz więcej polskich konsumentów poszukuje przestrzeni do wypoczynku w otoczeniu zieleni, poza zatłoczonymi centrami wielkich miast – uważa Stefano Botter, analityk międzynarodowej agencji Euromonitor International. – Czynnik ten nie tylko zwiększa zapotrzebowanie na ogrodniczy sprzęt zmechanizowany, pozwalający tę zieleń utrzymać, ale również na grille i asortyment BBQ. Modę na potrawy z ognia nadal skutecznie popularyzują media o tematy- ce ogrodniczej oraz programy telewizyjne. Coraz licz- niejsza grupa Polaków chętnie zakłada ogrody i organi- zuje je tak, aby spełniały funkcję zewnętrznego salonu i kuchni. Co ciekawe, tendencję tę można dostrzec nie tylko wśród tzw. „baby boomers”, ale również wśród millennialsów oraz konsumentów z pokolenia „Z”, któ- rzy tak cenią sobie kulinarną samowystarczalność i eko- logiczne rozwiązania – dodaje. Na ogrodowych salonach Jak przyznaje Michał Maciejewski, dyrektor strategiczny w agencji informacyjnej Pitted Cherries: – Nie ma prze- sady w twierdzeniu, że grillowanie to polski sport naro- dowy. Do posiadania grilla przyznaje się już blisko 80% mieszkańców w naszym kraju – zaznacza. Z badań Inquiry wynika, że statystyczny Kowalski uczestniczy w ok. 9 spotkaniach grillowych rocznie, choć najczęściej liczba takich przyjęć ogrodowych nie przekracza 5. Tymczasem w nadchodzącym se- zonie wiosenno-letnim za produkty na grilla Polacy mogą zapłacić średnio ok. 136 zł wg wstępnych ana- liz BGŻ BNP Paribas. To o ok. 2,5% więcej niż w 2019 r. Oczywiście trudno ocenić, jak będzie rozwijała się sprzedaż w związku z niedawną globalną pandemią koronawirusa. Można jednak oczekiwać, że poprawa pogody nie zatrzyma polskich konsumentów na długo w domostwach. Można też liczyć, że większa ostroż- ność i mniejsza popularność zagranicznych wycieczek bezpośrednio przełoży się na istotny wzrost sprzedaży asortymentu BBQ. – Jedna z sieci handlowych upublicz- niła raport, z którego wynika, że w sezonie grillowym sprzedaż kiełbasek rośnie trzykrotnie, a klienci kupują w tym czasie średnio tonę kiełbasy co godzinę – pod- kreśla Michał Maciejewski. Między węglem a prawdą W kategorii samych grilli w Polsce nadal największą po- pularnością cieszą się grille węglowe ze średniej półki, których cena oscyluje wokół kwoty 300-400 zł. Coraz liczniejsza grupa kupujących skłania się jednak ku za- Z badań Inquiry wynika, że statystyczny Kowalski uczestniczy w ok. 9 spotkaniach grillowych rocznie, choć najczęściej liczba takich przyjęć ogrodowych nie przekracza 5.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz