LIDER BIZNESU 3/2020

56 sukces w biznesie zaczyna się u podstaw FACHOWIEC – MARKETINGOWIEC jak go rozpoznać i co może zdziałać w dobie kryzysu? TEKST: Sylwia Piskulska, ZDJĘCIE: pictorial.pl Status „fachowca” zdobywa się poprzez doświadczenie. Idąc za klasykami – praktyka czyni mistrza. W moim odczuciu, najwięk- szą wartość mają ci mistrzowie, którzy popełnili mnóstwo błędów, potrafili wyciągnąć z nich wnioski i zastosować je w dalszych dzia- łaniach. Warto jest więc zadać marketerowi pytanie: Jakie błędy popełniłeś w swojej praktyce i co ci to dało? Albo prościej: Kiedy się przewróciłeś i czego się nauczyłeś? Jeśli potrafi o tym opowie- dzieć, bez cienia wstydu, a być może wręcz z dumą, to mamy do czynienia z kimś, komu warto przyjrzeć się bliżej. Działanie w sytuacjach nieokreślonych W marketingu ważne jest to, jak wychodzić z opresji, jak stawić czoła kryzysowej sytuacji. Jak zwykłej rzeczy nadać niezwykłą war- tość, jak przekonać kogoś nieprzekonanego. Jak zmienić utrwalo- ne już postrzeganie. Jak na nowo opowiedzieć o produkcie, które- mu podobnych są na rynku setki. Marketing potrzebuje ludzi, którzy mają umiejętność działania w sytuacjach nieokreślonych i nieprzewidywalnych. Zwłaszcza, gdy mamy do czynienia z wysoko rozwiniętym rynkiem konsu- menckim, gdzie odkrywanie nowych potrzeb i próba ich skutecz- nego komunikowania nie są łatwymi zadaniami. Pandemia – nagła sytuacja kryzysowa Probierzem marketingowego potencjału staje się nagła sytuacja kryzysowa, taka jak pandemia. Siła i szybkość rażenia tego zjawiska nie mieści się w żadnym scenariuszu biznesowym. Co może w tej sytuacji zdziałać marketing? Jeśli tylko branża nie jest wykluczona z działania przez rządowe za- kazy – bo tego marketing nie uzdrowi – należałoby się pochylić nad wartością i obietnicą produktu lub usługi. Może jest jakiś aspekt, którego komunikację możemy wzmocnić, podkreślić, nagłośnić? Może nowa sytuacja nadaje nową wartość temu, co two- rzymy? Jak możemy o tym opowiedzieć? Gdzie możemy to upublicznić, by pozyskać uwagę sze- rokiego grona odbiorców? Czy chcemy mówić ję- zykiem strachu i potęgować w ludziach lęk, czy ra- czej językiem korzyści i nowych wartości? A może S tatus "fachowca" zdobywa się poprzez doświadczenie. Idąc za klasykami - praktyka czyni mistrza. W moim odczuciu, największą wartość mają ci mistrzowie, któ - rzy popełnili mnóstwo błędów, potrafili wyciągnąć z nich wnioski i zastosować je w dalszych działaniach. Warto jest więc zadać marketerowi pytanie: Jakie błędy popeł - niłeś w swojej praktyce i co ci to dało? Albo prościej: Kiedy się przewróciłeś i czego się nauczyłeś? Jeśli potrafi o tym opowie - dzieć, bez cienia wstydu, a być może wręcz z dumą, to mamy do czynienia z kimś, komu warto przyjrzeć się bliżej.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz