LIDER BIZNESU 3/2022

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 27 GA RDEN BIZNES hobby i ulubioną rozrywką całych rodzin. Co interesujące, w ostatnich latach niezwykle ważnym rynkiem zbytu dla grilli stała się Kanada. Producenci oraz dystrybutorzy wiążą z nią wielkie nadzieje, podobnie jak z niektórymi wschodzącymi rynkami, m.in. Indiami i Chinami, które dają wiodącym graczom szansę na uzyskanie większych udziałów w globalnym torcie sprzedaży. Należy zaznaczyć, że segment BBQ na świecie jest bardzo skoncentrowany. Karty w tej branży rozdaje 10 wiodących operatorów, którzy w 2020 r. wygenerowali aż 76,22% światowej sprzedaży produktów do grillowania – wynika z analiz The Business Research Company. Co więcej, firmy chętnie jednoczą siły i oczekuje się, że częściej będą się konsolidowały, aby zoptymalizować gigantyczne koszty produkcji, transportu i dystrybucji, poszerzyć portfolio asortymentowe i dotrzeć na nowe rynki. EUROPEJSKIE AMBICJE Kraje Europy Zachodniej w sprzedaży grilli wciąż dzieli spory dystans od Ameryki Północnej. Niemniej stanowią one drugi najważniejszy rynek zbytu dla asortymentu BBQ, do czego oprócz poprawy stopy życiowej Europej - czyków, przyczynia się m.in. młoda klasa średnia i wzrost popularności posiłków na świeżym powietrzu. Najwięk - szymi miłośnikami grillowania nadal są nasi zachodni sąsiedzi i w ciągu nadchodzących lat prawdopodobnie się to nie zmieni. Dynamika sprzedaży produktów BBQ w Niemczech ma utrzymać się na poziomie 5,5% w ciągu kilku nadchodzących lat. W grille chętnie inwestują ponadto Francuzi, Hiszpanie i Włosi. Analitycy agencji All The Research szacują, że cały europejski rynek produk - tów do grillowania ma rosnąć w średniorocznym tempie wynoszącym 5,1% co najmniej do 2026 r. Trzeba podkreślić, że w najbliższej przyszłości koniem pociągowym sprzedaży grilli w naszym regionie może stać się Europa Środkowo-Wschodnia ze średnioroczną stopą wzrostu 7,3%. Oprócz tego prognozuje się, że na znaczeniu zyskają kraje Ameryki Południowej, m.in. Mek - syk i Brazylia, a także kraje afrykańskie. INNOWACJE ZWIĘKSZAJĄ POPYT Rozwój innowacyjności i premiery produktowe ciągle są jednym z filarów zadowalającej sprzedaży produktów do grillowania na świecie. Producenci wciąż mają wiele do zaoferowania zarówno w kategorii tradycyjnych grilli węglowych czy gazowych, jak i hybrydowych: gazowo - -węglowych oraz elektrycznych. Obecnie grille dostępne na rynku mają m.in. szeroki zakres opcji przygotowywania potraw – od wędzenia do podsmażania w wysokich tem - peraturach, cyfrową regulację temperatury i inteligentne czujniki, które uruchamiają się co pół minuty dla lepszej kontroli temperatury i procesu przyrządzania potraw. Interesującą nowinką są grille ceramiczne o grubych ścia - nach, które gwarantują szybkie i wydajne przygotowywa - nie potraw przy równoległym rozprowadzaniu się ciepła. Wysoka podaż grilli i wielość oferowanych rozwiązań sprawia, że sprzedaż tego asortymentu wymaga specja - listycznej wiedzy sprzedawców. Nic dziwnego, że według The Business Research Company aż 92,7% udziałów w sprzedaży grilli mają sklepy stacjonarne i w ciągu kilku najbliższych lat to się najpewniej nie zmieni. Dlatego naprawdę warto rozważyć wprowadzenie asortymentu BBQ do oferty centrum ogrodniczego. ROSNĄ CENY I ZAPOTRZEBOWANIE Michał Kędzia dyrektor generalny ACTIVA Polska Sp. z o.o. Rok 2021 był kolejnym wymagającym rokiem w bran - ży BBQ. Największym wyzwaniem była ograniczona dostępność produktów oraz niestabilne ceny. Główną przyczyną tej sytuacji były zaburzenia łańcucha lo - gistycznego. Ceny frachtu morskiego z Chin wzrosły z 1500 USD do 10 tys. USD za kontener. Odbiło się to znacząco na cenach detalicznych (wzrost o ok. 15%) oraz na marżach dostawców i pośredników.Z pozytyw - nych aspektów na pewno warto wspomnieć, że towa - rzysząca nam pandemia nie przeszkadza w ogólnym rozwoju rynku. Rynek BBQ nadal rośnie. Znacząco zwiększa się sprzedaż grilli gazowych 3- i 4-palnikowych przy stabilnej sytuacji na rynku grilli węglowych i akcesoriów. Klienci szukają produktów z rusztem żeliwnym oraz grilli gazowych z możliwo - ścią grillowania z butlą w szafce. Zdecydowanie obserwujemy trend w kierunku grilli wykonanych ze stali nierdzewnej. Posłużą nam one na dłużej oraz przy dbaniu o czystość zapewnią atrakcyjny efekt wizualnywogrodzie.Wofercie Activa Grill klienci znajdą aż 12 urządzeń wykonanych w tej technologii, w dodatku każde z nich w szafce pomieści 11-kilogra - mową butlę gazową.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz