LIDER BIZNESU 3/2022

28 WIĘKSZE POTRZEBY Europejczycy nadal najczęściej sięgają po tradycyjne grille węglowe, ale na rynku można dostrzec nowe tendencje. Na znaczeniu zyskują m.in. grille płytowe, na których przy - gotowywane jedzenie nie ma bezpośredniego kontaktu ze źródłem ciepła. Rośnie też zainteresowanie grillami ROK PEŁEN WYZWAŃ Artur Olejniczak CEO Woodson Za nami kolejny rok wyzwań. Rynek e-commerce urósł w oczach, zwiększyła się także grupa klientów prefe - rujących zakupy wyłącznie przez Internet. Na rynku budowlanym nastąpił boom na domki na przedmie - ściach, co przyczyniło się do spędzania jeszcze więk - szej ilości czasu na świeżym powietrzu (oraz grillowa - nia). Zauważyliśmy także rosnący trend na kuchnie/ piece zewnętrzne, tworzone na tarasach bądź w ogro - dzie, w związku z czym wzrosło zapotrzebowanie na małe piece opalane drewnem. W temacie samego grillowania Polacy przykładają coraz więcej wagi do tego, co jedzą oraz jakie skład - niki wybierają. Zdrowe odżywianie stało się w ostat - nim czasie po prostu modne i jesteśmy przekonani, że będzie to miało znaczenie w nadchodzącym sezonie. Klienci chętniej wybiorą w 100% ekologiczne rozpałki. To, co nas martwi, to na pewno duża ilość białej, ke - rozynowej rozpałki na półkach sklepowych. W dużych sieciach można je spotkać nawet przy kasach, a nieste - ty ze zdrowiem oraz ekologią nie mają one nic wspól - nego. Ekologiczna rozpałka przy koszcie tradycyjnego grillowania na węglu bądź brykiecie (wliczając w to jedzenie, napoje itp.) to sprawa groszowa, a część kon - sumentów w dalszym ciągu wybiera najtańsze ze sku - tecznych rozwiązań, które nie są niestety pozbawione wad, a sklepy skutecznie im to umożliwiają. Liczymy na to, że nasza misja uświadamiania konsumentów będzie miała przełożenie na rynek i z czasem zapach „śmierdzącej” rozpałki zniknie z naszych ogrodów, campingów czy ogródków działkowych. KULTURA OUTDOORU W POLSCE Michał Koppa właściciel Foodlovers Grille i BBQ to dynamicznie rozwijająca się branża. Pandemia przyspieszyła rozwój wcześniej istniejących trendów: gotowania w domu czy kultury outdooru. Nie tylko z konieczności, ale przede wszystkim dla przy - jemności spędzaliśmy dużo czasu w ogrodzie, na ta - rasie, na balkonie. Polscy klienci coraz bardziej dbają o jakość. Fundusze przeznaczane na wakacyjne wyjaz - dy – za sprawą covidowych ograniczeń – wielokrotnie zasiliły budżety przeznaczone na solidne i wielofunk - cyjne sprzęty BBQ. Rynek jest podzielony na dwie dość równe części. Po - łowa Polaków używa grilli na węgiel drzewny, a druga połowa – grilli na gaz. Grille są inne, ale już akcesoria będą podobne. Od kilku lat widzimy wyraźne wzrosty obrotów i zwrot konsumenta ku produktom z półki premium. Klient oczekuje wysokiej jakości, markowe - go produktu–grilla,który będzie nie tylko tradycyjnym rusztem, ale i wędzarnią, i piecem do pizzy. Dodatkowe wyposażenie strefy grillowania sięga często 30-40% wartości samego grilla. Przykładem ciekawych rozwią - zań kuchni ogrodowych są np. grille ceramiczne opa - lane węglem drzewnym czy gazowe grille szafkowe i kuliste imitujące kuchnie w jednym elemencie. Inno - wacyjne rozwiązanie to kuliste grille gazowe. Wyraź - nym trendem na rynku polskim jest też eksperymento - wanie na polu potraw i dań z grilla. Nie poprzestajemy na przysłowiowej kiełbasie na grilla. Sporym zaintere - sowaniem cieszą się duże kawałki mięsa. Duża konkurencja na rynku powoduje, że klient, aby dokonać trafnego wyboru, powinien zasięgnąć rady fachowców, którzy pomogą w dopasowaniu sprzętu do potrzeb i oczekiwań kupujących.W naszej firmie z grilli gazowych w 2020 r. bestsellerem były grille Australia firmy Outdoorchef w przedziale cenowym 2 900-3 400 zł. Jeśli chodzi o węgiel drzewny, to często sprzedaje - my droższe grille ceramiczne firmy Monolith. Dają one większe możliwości kulinarno-smakowe. Cieszy nas sprzedaż markowych produktów, które długo służą klientom. Wracają oni zadowoleni po dodatki, aby roz - budować funkcje swoich outdoorowych kuchni. GARDEN BIZNES Dotychczas komercyjne wykorzy - stanie grilli w Europie i na świecie, m.in. w gastronomii czy hotelarstwie, generowało nieco większą sprzedaż niż na rynku hobby. Pandemia i jej skutki jednak przyczyniły się do znaczącego wzrostu zapotrzebowa - nia na te produkty wśród właścicieli ogrodów

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz