LIDER BIZNESU 4/2021

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 17 ROZMAWIA: Marcin Fajerski, ZDJĘCIE PORTRETOWE: Kinga Legutko, ZDJĘCIA: W.Legutko Jak można podsumować miniony rok w branży ogrodniczej i segmencie nasion hobbystycznych? Czy pandemia zmieniła nawyki zakupowe konsumentów w Polsce? Joanna Legutko: Wybuch pandemii i związane z tym ograniczenia miały znaczący wpływ na życie Polaków. Wprowadzenie wielu ograniczeń przełożyło się na zmianę wyglądu naszej codzienności. Brak możliwości przemieszczania się sprawił, że ludzie zaczęli poszuki- wać dla siebie alternatywy na zastąpienie codziennych aktywności. I tu nastąpił wielki przełom dla branży ogrodniczej w segmencie nasion hobbystycznych – większość z nas powróciła do ogrodu, zmieniając jego rolę z wypoczynkowej na użytkową. Część wręcz rozpoczęła przygodę z ogrodnictwem i odkryła przyjem- ność z prac wykonywanych na działce. Jeśli zaś chodzi o osoby, które dotychczas pasjonowały się ogrod- nictwem, mogły one bardziej pogłębić swoją wiedzę na temat uprawianych roślin i poeksperymentować z nowymi odmianami czy gatunkami. Przebywanie na łonie natury działa uspokajająco i co ważne, nic tak nie cieszy, jak obserwowanie efektów swojej pracy – im dłużej się na nie czeka, tym większa satysfakcja i radość. Wato zwrócić uwagę na fakt, że zwolenników zyskała również uprawa roślin w pojemnikach. Głównie zain- teresowane nią były osoby nieposiadające własnego ogródka. Wszystko to przełożyło się na zwiększenie zakupów nasion przez ogrodników hobbystów. Obawa przed zachorowaniem i ograniczanie niepotrzebnych wyjść z domu sprawiła, że żniwa przeżywały wszystkie internetowe sklepy. Podsumowując, branża ogrodnicza rozkwitła i prognozujemy, że trend ten utrzyma się rów- nież w bieżącym roku. Jaki wpływ na działania firmy miała sytuacja związana z COVID-19? Na co położyliście Państwo szczególny nacisk w minionym roku? J.L.: Nie ukrywam, że COVID-19 istotnie wpłynął na funk- cjonowanie naszej firmy. Wiele przedsiębiorstw w Pol- sce podupadło i nie wiedzieliśmy, co będzie z branżą ogrodniczą. Na szczęście pandemia ją oszczędziła, a wręcz sprawiła, że rynek rozkwitł. Musieliśmy nauczyć się funkcjonować w nowej rzeczy- wistości. Szczególnie na samym początku pandemii Staramy się działać w taki sposób, aby nasza firma była odbierana jako godna zaufania, aby pracownicy byli zadowo- leni z pracy i codziennych kontaktów międzyludzkich. Kładziemy duży nacisk na partnerskie stosunki z kontrahentami, klientami biznesowymi oraz ostatecznym odbiorcą naszych produktów

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz