LIDER BIZNESU 4/2021

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 35 Repelenty jak kosmetyki Sabina Jasiukiewicz Marketing Manager BROS Sp. z o.o. Sp. J. Ostatnie dwa sezony były wyjątkowo udane, jeżeli chodzi o sprzedaż produktów do odstrasza- nia komarów i kleszczy. Obecnie największym za- interesowaniem cieszą się preparaty w sprayu, które cechuje duża wydajność i wygoda stosowania. W 2020 r. wyjątkowo chęt- nie były kupowane nasze nowe preparaty o wyjąt- kowo wysokim stężeniu substancji aktywnej, czyli spray i płyn marki BROS o nazwie „50% DEET”. Ich popu- larność była tak duża, że w pewnym momencie popyt na nie przerósł nasze możliwości podażowe. W przypadku repelentów klienci dużą uwagę zwracają na to, kto jest producentem danego preparatu – naj- chętniej wybierają produkty znanych i sprawdzonych firm. Wynika to prawdopodobnie z tego, że repelenty są przez nich postrzegane jako coś na pograniczu ko- smetyku i leku, co w sposób bezpośredni ma wpływ na ich zdrowie i bezpieczeństwo. Mówiąc o innowacjach w segmencie repelentów, nale- żałoby się skoncentrować na ich formach użytkowych i wykorzystywanych substancjach aktywnych. Jeszcze 10 lat temu produkty do odstraszania owadów ograni- czały się do płynów i sprayów. Dziś ten asortyment jest o wiele szerszy - mamy również odstraszające bransolet- ki, naklejki, plasterki, świece a nawet gumki. Zdecydo- wanie większy jest również wybór związany ze składem preparatów - w ofercie sklepów znajdziemy produkty wykorzystujące różne substancje aktywne i to w różnych stężeniach - począwszy od produktów z wysoką zawar- tością DEET, poprzez repelenty bazujące na składnikach roślinnych, a skończywszy na pseudorepelentach, które nie posiadają odpowiedniego pozwolenia na obrót pro- duktem biobójczym, a pomimo to deklarują repelencyj- ne działanie. Należy pamiętać o tym, że takie preparaty nie zapewnią klientowi odpowiedniej ochrony i są wręcz zagrożeniem dla jego zdrowia. Dlatego wprowadzając do oferty bardzo modne ostatnio produkty naturalne, warto się zawsze upewnić, czy mają one na opakowa- niu odpowiedni numer pozwolenia stosownego urzędu (URPL) - tylko takie preparaty zapewnią naszym klien- tom skuteczną ochronę i zadowolenie. cych owady utrzymuje się na bardzo podobnym poziomie. Prym w sprzedaży tych produktów wiodą Niemcy. Duże zapotrzebowanie na repelenty notuje też Francja. W Euro- pie największym powodzeniem wciąż cieszą się preparaty na bazie DEET, wykazując dużą skuteczność w odstrasza- niu komarów, meszek, kleszczy i pcheł, mimo iż istnieje 20 tys. składników czynnych, które sprawdzono pod kątem efektywności i czasu działania. Niemniej jednak produ- cenci repelentów kładą większy nacisk na bezpieczeństwo produktów i wykorzystanie naturalnych składników, dba- jąc o zachowanie optymalnych kosztów ich wytworzenia. Na rynku pojawiają się też całkowicie naturalne preparaty. DOCHODOWY SEGMENT Z danych Euromonitor International wynika, że nasz ro- dzimy rynek repelentów przekroczył już próg 70 mln zł, a co roku jego wartość zwiększa się średnio o ok. 2-3%. Minione 2 lata przyniosły bardzo zadowalające wyniki w sprzedaży tych środków, czemu z jednej strony to- warzyszyły dość wczesne „otwarcia” sezonu oraz aura pogodowa w okresach wiosennych i letnich, a z drugiej – wzrost znaczenia ogrodu jako zewnętrznego salonu, kuchni i biura w czasie lockdownów. Zadowalająca sprze- daż repelentów to również zasługa rosnącej dostępno- ści tych produktów w różnych kanałach dystrybucji (już nie tylko w aptekach) oraz skutecznego marketingu tego asortymentu, który często promowany jest w ogólnopol- skich mediach, co często decyduje o obecności na skle- powych półkach. W ten sposób konsumenci najczęściej dowiadują się o sprayach, żelach, piankach, kadzidłach, świecach, spiralach i opaskach należących w naszym kra- ju do najpopularniejszych repelentów. Same aerozole lub spraye generują rocznie dochody rzędu 19 mln zł według danych Euromonitor International i stanowią prawdziwy must-have dla większości polskich konsumentów. POGODA NIESTRASZNA SPRZEDAŻY? W Polsce segment preparatów odstraszających rozwi- ja się w dobrym tempie, choć wciąż w pewnym stopniu uzależniony jest od kaprysów nieprzewidywalnej pogody. Sprawia to, że ustalenie konkretnego zapotrzebowania na W obrębie segmentu repelentów naj- większy udział wciąż mają syntetyczne produkty, przeważnie na bazie DEET, choć coraz większym zainteresowaniem klientów cieszą się naturalne preparaty

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz