LIDER BIZNESU 4/2021

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 49 Są też agencje, które zakres swoich usług mają bardzo szeroki: aż do 360°. Jaką wybrać? Której zaufać? Jak zmi- nimalizować ryzyko nieprzyjemnej, ciężkiej współpracy przed podjęciem decyzji? PO OWOCACH ICH POZNACIE Research to podstawa. Dobrze najpierw przygotować szeroką listę agencji na podstawie wyszukiwań w Interne- cie, rankingów czy rekomendacji znajomych. Następnie należy upewnić się, które z agencji mają w zakresie swo- ich kompetencji te działania, jakich potrzebujesz. Mając już taką listę, można przejść do pogłębionego researchu, w którym sprawdzisz, czy dana firma posiada pozytywne opinie innych klientów na swojej stronie internetowej, social mediach i w zaufanych portalach z recenzjami, np. Clutch.co. Oprócz samych opinii o firmie warto spraw- dzić ich realizacje, o których informacje można znaleźć w SM lub na stronie, a także to, w jaki sposób dzieli się swoją wiedzą (i jaką). Czy prowadzi swojego bloga? Czy treści tam są wartościowe? Czy jej pracownicy występują na konferencjach branżowych? Czy prowadzą webinary, szkolenia itp.? i chce zaproponować najlepsze rozwiązania, a możliwe jest to tylko wtedy, kiedy będzie miała odpowiednią ilość informacji. Zadawanie pytań i widoczna analiza tematu jest dobrym znakiem. …USTALAJĄ KONKRETY ( ZAKRES PRAC I ZASAD WSPÓŁPRACY ) Punkt ten łączy się oczywiście z zadawaniem pytań. Ważne, aby dążyły one do ustalenia jasnego zakresu prac oraz zasad współpracy. Tak, aby obie strony w momen- cie podjęcia kooperacji miały już klarowny obraz tego, co i w jaki sposób będą wspólnie robić. Jednym z pod- stawowych błędów, który rodzi problemy, niepotrzebne emocje i wpływa na relacje podczas projektu, jest wła- śnie brak jednoznacznego ustalenia zakresu prac i zasad współpracy. …PRZYGOTUJĄ DOPASOWANĄ OFERTĘ To, czy oferta agencji będzie odpowiadać na Twoje potrzeby, jest jedną z kluczowych rzeczy. Sprawdź: • czy odpowiedzieli na Twój brief, • czy pokazali, w jaki sposób chcą osiągnąć zakładany cel (i przypadł Ci on do gustu), • czy mieszczą się w ramach czasowych i budżecie*, • czy wskazali podobne realizacje dla innych klientów, które wzbudzą Twoje zaufanie (o to oczywiście można dopytać). *Czasem wydaje nam się, że niektóre rzeczy można wyko- nać szybciej i zazwyczaj chcielibyśmy realizacji oraz efektów działań w bardzo krótkich terminach. Nie zawsze terminy oraz budżety zakładane w briefie będą możliwe do zreali- zowania przez agencję. Warto zaufać agencji, która wprost da znać, że nie zrealizuje wszystkiego w danym terminie/ budżecie i rzeczowo to uargumentuje. W takim przypadku dodatkowo zaproponuje, oprócz optymalnego rozwiąza- nia, rozwiązanie minimum – w którym zmieści bądź zbliży się do założeń briefu. KOMUNIKACJA I RESPONSYWNOŚĆ JEST NA DOBRYM POZIOMIE To, czy uda nam się sprawnie i skutecznie komunikować po obu stronach, jest jedną z fundamentalnych kwestii gwarantujących powodzenie projektu. Zwykle już na poziomie oferty, briefingu i debriefingu widać, czy po obu stronach jest dobre „flow” współpracy. Należy zwró- cić także uwagę na responsywność i ocenić czy szybkość, z jaką udaje nam się komunikować, nam odpowiada. DOTRZYMUJĄ TERMINU Terminowość jest przy współpracy cechą newralgiczną, jednym z budulców dobrej relacji i zaufania. Każdy z nas lubi dostawać rzeczy na czas. Jeśli już na początku współpracy są z tym trudności, nie wróży to dobrze na przyszłość. Należy jednak pamiętać, że każdemu czasem wypadają nieoczekiwane okoliczności, których nie można ominąć. W takiej sytuacji warto, aby agencja dała znać, że nie jest w stanie dotrzymać umówionego terminu i od razu określiła nowy deadline. MAM LISTĘ AGENCJI, DO KTÓRYCH CHCĘ SIĘ ODEZWAĆ… I CO DALEJ? Przede wszystkim opracuj brief, który będzie jak naj- bardziej precyzyjny. Więcej o tym, jak przygotować go dobrze – aby ułatwić początek współpracy nad nowym projektem – już niebawem na naszym blogu. Przed- premierowo zdradzimy, że absolutnym minimum, jakie powinno być w nim zawarte, jest opis produktu/usługi, której działania będą dotyczyć, cel tych działań, jaki ma zostać osiągnięty oraz terminy i zakładane budżety. Wię- cej punktów oraz wyjaśnienie dlaczego każdy z nich jest istotny w osobnym artykule. NASTĘPNIE WYŚLIJ BRIEF DO WYBRANYCH FIRM I OBSERWUJ UWAŻNIE CZY… …ZADAJĄ PYTANIA Skrajnie rzadko zdarza się brief, do którego nie trzeba przeprowadzić debriefingu. Aby przygotować ofertę „szytą na miarę”, należy zadać dodatkowe pytania, dopre- cyzować niejasne kwestie bądź chociaż potwierdzić, że zrozumiało się dobrze najważniejsze założenia. Jeśli agen- cja pyta, to znaczy, że podchodzi do tematu poważnie Zwykle już na poziomie oferty, briefingu i debriefingu widać, czy po obu stronach jest dobre „flow” współpracy. Należy zwrócić także uwagę na responsywność i ocenić czy szybkość, z jaką udaje nam się komunikować, nam odpowiada

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz