Lider Biznesu 4/2022

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 37 GARDEN BIZNES NA PRZEKÓR NIEPOKOJOWI Sabina Jasiukiewicz Marketing Manager BROS Sp. z o.o. Na sprzedaż nawozów w minionym sezonie nie moż - na było narzekać. Ostatnie lata to wyjątkowo dobry okres dla branży ogrodniczej – odnotowujemy zna - czące wzrosty w każdej grupie asortymentowej z na - szej oferty, również w sprzedaży nawozów. Niezmiennie najbardziej popularne są granulowane nawozy do trawnika, ale także nawóz do borówki, który oprócz dostarczania właściwości odżywczych dba o utrzymanie kwaśnego odczynu gleby. Klienci chętnie sięgali także po nawozy do hortensji oraz do azalii i rododendronów. Z nawozów do roślin donicz - kowych prym wiodą nawozy płynne do pelargonii, uniwersalne oraz pałeczki nawozowe, stanowiące bardzo wygodne rozwiązanie dla zapominalskich, ponieważ nie wymagają częstego użycia. Nie powiem nic nowego, jeśli wspomnę o rosnącej cenie nawozów oraz braku lub znacznym ogranicze - niu dostępności surowców, który dotyka całą branżę hobby, ale także profesjonalistów. To zmusza wszyst - kich producentów nawozów ogrodniczych do pew - nych korekt w swojej polityce cenowej. Jakiekolwiek prognozy dotyczące tego asortymentu będą obarczone dużym ryzykiem ze względu na fakt, że w chwili obecnej na zmiany na rynku nawozów nakładają się dodatkowo czynniki natury ogólnogo - spodarczej takie jak szalejąca inflacja, rosnące stopy procentowe i ogólny niepokój związany z sytuacją za naszą wschodnią granicą. Wszystko to sprawia, że ciężko przewidzieć, jak będzie sobie radził rynek nawozów w kolejnym sezonie. Ku pokrzepieniu serc warto jednak przypomnieć, że bardzo podobne oba - wy mieliśmy na początku pandemii, a finalnie okaza - ło się, że branża ogrodnicza poradziła sobie świetnie w tej kryzysowej sytuacji. o jakiekolwiek nowości produktowe. Nic bardziej myl - nego! Ostatnio oferta nawozowa centrów ogrodni - czych powiększyła się m.in. o specjalistyczne produkty do nawożenia winorośli, porzeczek i malin, magnolii, powojników, lawendy, ogórków i innych roślin dyniowa - tych, drzew i krzewów owocowych, a nawet nawozy na dosiewanie ubytków w trawnikach, które można stoso - wać równocześnie z siewem. Interesującą nowinkę sta - nowią specjalne preparaty do oprysku bryły korzeniowej przesadzanych roślin oraz nawozy prewencyjne oraz interwencyjne – np. dla ratunku roślin po przymrozkach, okresach suszy i inwazji szkodników. EKO CIĄGLE W MODZIE Pośród wprowadzanych nowości nawozowych nie brakuje tych ekologicznych, o innowacyjnej formule. Ostatnio na znaczeniu zyskują m.in. organiczne nawozy z owczej wełny, bogatej w azot, potas i fosfor, a także wieloskład - nikowe nawozy ekologiczne powstałe w 100% z masy roślinnej, np. do nawożenia truskawek. Na sklepowych CENA MA ZNACZENIE DRUGOPLANOWE Kacper Kut dyrektor handlowy Agrecol Sp. z o.o. Sezon 2021 to niewątpliwie po sezonie 2020 kolej - ny bardzo udany rok pod względem sprzedaży nawo - zów. Okres pandemii, w tym głównie czas lockdownu, sprawił, że klienci zaczęli łapać „bakcyla ogrodniczego” i tworzyć bądź upiększać „zielone oazy” w swoich przy - domowych ogródkach. W tym okresie wzrosła również świadomość klientów, co cieszy. Klienci sięgają po do - brej jakości, sprawdzone i markowe produkty, cena ma znaczenie drugoplanowe. Kupujący poszukują nawozów przeznaczonych dla danych grup roślin, odpowiednio zbilansowanych, których efekt działania będzie widocz - ny w możliwie jak najszybszym czasie. Koniec 2021 r. to niezwykle dynamiczny, a zarazem fluk - tuacyjny okres, szereg podwyżek nawozów zwłaszcza azotowych (60-80% ceny nawozu stanowi cena gazu ziemnego), sprawił, że sytuacja na rynku jest mocno nieprzewidywalna. Dystrybutorzy oraz sklepy i centra ogrodnicze zaczęły zatowarowania przedsezonowe znacznie wcześniej niż w latach poprzednich, aby uzy - skać możliwie jak najlepszą cenę. Znaczący wzrost cen zapewne wpłynie na ich odsprzedaż z półek sklepowych i o tym, czy się sprzedadzą i w jakiej ilości, ostatecznie zadecyduje konsument. Bądźmy zatem dobrej myśli i życzmy sobie dobrego i długiego sezonu ogrodnicze - go. Rośliny lubią Agrecol! półkach klienci obok biohumusów odnajdą również płynne stymulatory wzrostu roślin zawierające substancje pozyskane z pokrzywy, konopi lub drożdży. Producenci przychodzą też w sukurs zabieganym i począt - kującym miłośnikom ogrodów, dostarczając produkty łatwe w aplikacji i o wszechstronnym zastosowaniu dla zdrowego wzrostu roślin. Wygodne aplikatory stają się coraz powszechniej stosowanym rozwiązaniem nie tylko dla roślin uprawianych w domu i na tarasie, ale również tych ogrodowych.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz