Lider Biznesu 4/2022

36 GARDEN BIZNES KLIENTOM ZALEŻY NA EFEKTACH Dajana Dyka Category Manager EGC Evergreen Garden Care Poland Sp. z o.o. Evergreen Garden Care stale obserwuje rynek jak i konsumentów, przeprowadzając wiele badań ryn - kowych, będących źródłem wiedzy i trendów ogrod - niczych. W ostatnich sezonach zauważyliśmy m.in. potrzebę nie tylko długodziałających rozwiązań nawozowych, ale i konieczność szybkich rozwiązań. Konsumenci spędzają coraz więcej czasu w swoich ogrodach i chcą też widzieć szybkie rezultaty swoich prac, w tym nawożenia. W odpowiedzi na potrzebę rynku wprowadziliśmy w tym roku do naszych naj - lepszych nawozów Substral Osmocote innowacyjną formułę 2w1, która działa nie tylko bardzo długo, uwalniając stopniowo mikro- i makroelementy, ale także część składników odżywczych jest uwalniana szybciej, dzięki temu efekty działania Osmocote są widoczne już w 7 dni! To nasza odpowiedź na po - trzebę konsumentów – ciągłe rozwijanie i ulep - szanie naszych produktów pod rozwijający się nie - ustannie rynek ogrodniczy i jego potrzeby. REALIA POLSKIE Jak podał Newserii Sebastian Kostrubała, dyrektor han - dlowy Zakładów Azotowych Chorzów w Grupie Azoty Puławy, cały segment nawozów w Polsce szacowany jest na ok. 6-7 mln t rocznie. Rodzima produkcja sięgnęła nie - mal 4 mln t, powiększywszy się dwukrotnie w ciągu ostat - nich 10 lat! Import stanowi natomiast ok. 1 mln t. Rynek nawozów w naszym kraju rozwija się zatem bardzo dyna - micznie i staje się coraz bardziej konkurencyjny, mimo iż generalnie wciąż więcej tych produktów importujemy, niż eksportujemy. Krajowi producenci oferują też coraz więk - szą gamę nawozów ekologicznych, płynnych i stymula - torów wzrostu roślin. Należy podkreślić, że od początku br. ceny nawozów ogrodniczych na naszym rodzimym rynku nie uległy znaczącym zmianom. Producenci dość dobrze radzą sobie też z zapewnieniem ich wystarczającej dostępności w sklepach i centrach ogrodniczych. NOWOŚCI NIE BRAKUJE Mogłoby się wydawać, że w Polsce przy podaży kil - kudziesięciu graczy oferujących już bardzo rozbudo - wany portfel nawozów ogrodniczych, naprawdę trudno SYTUACJA ZMIENIA SIĘ DYNAMICZNIE WSPIERAMY TRENDY EKOLOGICZNE Alicja Lessnau specjalista ds. marketingu Target S.A. Anna Barańska szefowa biura zarządu Poltops Sp z o.o. tworzymyznatury.pl Od wielu lat można zauważyć tendencję wydłużającego się sezonu sprzedaży różnego rodzaju nawozów. Dystry - butorzy starają się zapewnić ich dostępność przez cały rok, nie tylko w okresie wiosny, ponieważ coraz więcej ogrodników dokonuje zakupów kilka miesięcy wcześniej. Spowodował to przede wszystkim dynamiczny rozwój sklepów internetowych. Mówiąc o ostatnim sezonie, nie sposób nie odnieść się do pandemii, która spowodowała zmiany w trybie życia. Na nowo zaczęto doceniać otocze - nie i ekologiczny sposób życia. W związku z tym wzrosło zainteresowanie uprawą własnych warzyw i owoców. Zwiększyła się sprzedaż dedykowanych nawozów, m.in. tych pochodzenia naturalnego. Obecnie sytuacja na rynku nawozowym rozwija się bar - dzo dynamicznie ze względu na drastyczny wzrost cen. Składają się na to nie tylko wyższe ceny surowców, ale również koszty transportu, opakowań, produkcji. Niestety wszystko to dodatkowo wpływa na dostępność nawozów na rynku. Wielu konsumentów wstrzyma się z kupnem nawozów ze względu na drastyczne podwyżki kosztów życia, traktując je jako dodatkowy, a tym samym zbędny wydatek. Obecnie wkraczamy w czas nawożenia, jeżeli w tym momencie nie będą używane nawozy, zmniejszy się ilość zebranych plonów. Sytuacja na rynku powoduje, że rośnie zainteresowanie własnymi uprawami w ogródkach, na tarasach czy balko - nach. Znacząco wzrosła również świadomość ekologicz - na i wiedza konsumentów. Przekłada się to na poszukiwanie przez nich certyfikowa - nych produktów organicznych przyjaznych środowisku. Jako producenci nawozów organicznych i włóknin bio - degradowalnych widzimy coraz większe zainteresowanie produktami naturalnymi. Hitem roku okazała się włókni - na biodegradowalna z owczej wełny, która oprócz wielu swych naturalnych właściwości była naturalną barierą przeciw ślimakom. Obecnie poszerzamy swoją ofertę produktów, wspierając trendy ekologiczne.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz