Lider Biznesu 5/2021

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 35 Jeśli przyjmiemy, że przeciętny świą- teczny koszyk zakupowy ma wartość ok. 1,3 tys. zł, to według wyliczeń Personnel Service, osoba zarabiająca w naszym kraju średnią krajową musiała przepraco- wać 8 dni, aby pokryć wszystkie wydatki na ubiegłoroczne Boże Narodzenie. Kon- sumentom otrzymującym minimalne wynagrodzenie zajmie to ok. 2 tygodnie Kobiety Mężczyźni Kosmetyki i perfumy Pieniądze Pieniądze Gadżety elektroniczne Odzież, obuwie, akcesoria Kosmetyki i perfumy Dobra luksusowe Zabawki i hobby Wellness Produkty spożywcze, napoje i smakołyki Najbardziej pożądane prezenty w Polsce Źródło: Deloitte 2020 własnego domu i unikać miejsc publicznych. Z kolei 67% planowało zredukować liczbę wizyt w sklepach stacjonar- nych, a ponad 60% – ograniczyć kontakt z innymi ludźmi, włącznie ze spotkaniami towarzyskimi i rodzinnymi (odpo- wiednio 63 i 64%). Względy bezpieczeństwa w ub.r. mogły mieć zatem istotny wpływ na sprzedaż dekoracji świątecz- nych. Na przedświąteczne zaciskanie pasa zdecydowała się ponad połowa badanych przez Deloitte (56%). Warto nadmienić, że spora część naszych rodaków zde- cydowała się na wcześniejsze dokonanie zakupów świą- tecznych – 62%. Pod wieloma względami ubiegłoroczny sezon świąteczny okazał się więc wyjątkowy i wymagał od producentów, dystrybutorów hurtowych i detalicznych dobrego, a także odpowiednio wcześniejszego przygoto- wania do sezonu. ŚWIĄTECZNE PRIORYTETY Według szacunków Federacji Konsumentów i Szkoły Głów- nej Handlowej w Warszawie największy udział w bożonaro- dzeniowym budżecie stanowią przygotowania do świąt, na które w ub.r. mieliśmy przeznaczyć średnio 522 zł, a w 2019 r. – ok. 610 zł. Drugą pod względem wartości kategorią były prezenty, na które wydaliśmy średnio 507 zł. Dla porównania świąteczne podróże kosztowały nas ponad 200 zł. Zaopa- trując sklep lub centrum ogrodnicze na Boże Narodzenie, należy więc pamiętać nie tylko o choinkach i dekoracjach, ale również o pomysłach na podarunki. Uzupełnieniem świątecznej oferty mogą być lokalne przetwory i inne re- gionalne produkty, sprzedawane pojedynczo lub w koszach prezentowych na osobnym displayu lub stoisku. Warto za- proponować kupującym ponadto promocyjne zestawy in- nych produktów, np. narzędzi ręcznych z akcesoriami (np. rękawicami). Aby jeszcze skuteczniej zachęcić klientów do wizyty w punkcie stacjonarnym, można pokusić się o stwo- rzenie dodatkowego stanowiska z możliwością ozdobnego opakowania zakupionych podarków. Z ustaleń Deloitte wynika, że kobiety czę- ściej decydują się na wcześniejszy zakup prezentów, natomiast mężczyźni zazwy- czaj robią to na ostatnią chwilę – do 7 dni przed świętami

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz