LIDER BIZNESU 06/2020

16 garden biznes P aździernikowy V Kongres Liderów Branży Ogrodniczej już za pasem! W międzynarodowym gronie ekspertów zaproszonych na to wyda- rzenie przez Grupę MTP znajdzie się m.in. Karol Leja, analityk cenionej firmy badawczej Euromonitor International, który na gorąco opowiada o ostatnich zmianach na rynku ogrodniczymw krajach Europy Śr.-Wsch. i wpływie COVID-19 na ten sektor handlu. ROZMAWIA: Marcin Fajerski, ZDJĘCIA: archiwum prywatne K. Lei BRANŻA O NIEZACHWIANEJ ODPORNOŚCI - Karol Leja, Euromonitor International Jaka jest kondycja zielonej branży w regionie Europy Śr. w porównaniu do Wielkiej Brytanii, Niemiec czy Francji? Czy istnieją szanse na to, aby znacząco zminimalizować dystans dzielący nas od wysokorozwiniętych krajów w nadchodzących latach? Karol Leja: Jeżeli porównamy rynek ogrodniczy w Europie Zach. i Wsch., bez trudu dostrzeżemy, że wartość poszczególnych kategorii produktów w krajach zachodnich jest aż 10-krotnie większa, a w segmencie robotów koszących nawet 30-krotnie! Porównanie obu regionów pod względem wydatków per capita jeszcze bardziej akcentuje różnice pomiędzy nimi. W Europie Zach. kształtują się one na poziomie ok. 58 euro rocznie, a we Wsch. – wynoszą zaledwie 8 euro. Rynki Europy Centralnej mogą natomiast poszczycić się lepszą dynamiką wzrostu. Dla przykładu polski rynek ogrodniczy rośnie w 5-krotnie szybszym tempie niż francuski. Trend wzrostowy sprzęga się tu z zadowalającym PKB i zielona branża w Europie Śr. znajduje się dopiero na początku „zakrętu cyklu życiowego produktów”. Rynki te bowiem nie są jeszcze nasycone. Wiele narzędzi ogrodniczych jest przestarzałych lub w nienajlepszym stanie, a właściciele ogrodów zamierzają ulepszyć swój przydomowy warsztat, zakupując nowy sprzęt zmechanizowany, który przez kilka lat z rządu był i póki co nadal pozostaje najbardziej dochodową kategorią ogrodniczą w Europie Śr.-Wsch. W stosunku do Europy Zach., gdzie sprzedaż urządzeń ogrodniczych podwoiła wartość całego rynku, nasza część Europy ma naprawdę spory potencjał rozwoju. Generalnie wyraźny wzrost popytu w segmencie sprzętowym świadczy o rosnącym wciąż zainteresowaniu hobby ogrodniczym. Zakup nowoczesnych maszyn sygnalizuje, że tendencje wzrostowe w zielonym sektorze utrzymają się. Obecnie rynki zachodnie zmagają się z wyzwaniem zapewnienia zdrowej dynamiki sprzedaży i region Europy Centralnej z pewnością ma szansę zminimalizować w nadchodzących latach dystans, o którym mówimy. Dotychczas rośliny i kwiaty traktowano jak elementy dekoracyjne, a obecnie stanowią one nieodłączny element wystroju wnętrz, czemu sprzyja rozkwit tzw. miejskiego ogrodnictwa, które każdego roku zdobywa rzesze nowych zwolenników. Jak w ogóle Twoim zdaniem w ciągu ostatniej dekady zmieniło się oblicze ogrodów w Europie Śr.-Wsch.? K. L.: Miniona dekada okazała się bardzo sprzyjająca dla rozwoju ogrodnictwa w regionie, co znalazło odzwierciedlenie w nadzwyczajnej wprost dynamice sprzedaży w różnych krajach i dobrych wskaźnikach wzrostu gospodarczego, m.in. w Polsce i Rumunii, gdzie nadal się on utrzymuje.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz