LIDER BIZNESU 06/2020

17 Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy Oczywiście ekonomiczne turbulencje spowodowane przez kryzys w 2008 r. odcisnęły silne piętno na sektorze ogrodniczym, obniżając dochody firm i zmieniając priorytety zakupowe klientów, lecz po okresie spowolnionego wzrostu, a niekiedy nawet strat, nastąpiło ożywienie i rozkwit zielonej branży. W Polsce stało się to możliwe dzięki m.in. dobremu systemowi bankowemu oraz dobrej kondycji rynku wewnętrznego. Obecnie pomyślnym prognozom gospodarczym i rosnącej popularności ogrodnictwa w regionie CEE towarzyszy ogromne zainteresowanie ekotrendami. Domowa uprawa owoców i warzyw staje się bezpieczną, zdrową i niedrogą alternatywą dla zakupów w sklepach spożywczych. Rośliny natomiast służą poprawie zdrowia i samopoczucia, wyrażają przywiązanie ich właścicieli do konkretnej estetyki i pozwalają na aktywny wypoczynek lub relaks. Dotychczas rośliny i kwiaty traktowano jak elementy dekoracyjne, a obecnie stanowią one nieodłączny element wystroju wnętrz, czemu sprzyja rozkwit tzw. miejskiego ogrodnictwa, które każdego roku zdobywa rzesze nowych zwolenników. Z kolei robotyczne innowacje umożliwiają bezwysiłkowe utrzymanie trawników w czasach, kiedy nadmiar obowiązków zawodowych utrudnia poświęcenie uwagi przydomowej zieleni. To tłumaczy zawrotny wzrost zapotrzebowania na roboty koszące. Coraz więcej ludzi decyduje się też na przeprowadzkę za miasto, aby móc cieszyć się urokami wiejskiego życia i posiadania domu z ogrodem. W ciągu minionych 10 lat sklepy specjalistyczne zdominowały handel artykułami ogrodniczymi i wnętrzarskimi, ale w ostatnich latach na znaczeniu zyskuje kanał e-commerce. Generalnie w ciągu ostatniej dekady branża ogrodnicza w Europie Śr.-Wsch. umocniła się, wytyczając nowe kierunki rozwoju. Do kluczowych zmian w obrębie tego rynku należy zaliczyć wzrost znaczenia e-commerce, stabilizację pozycji sklepów ogrodniczych i homingowych jako miejsca „go-to” dla miłośników ogrodnictwa oraz troskę o zdrowie – jako ważny czynnik sprzyjający promowaniu ogrodniczego hobby. Jaka jest w ogóle obecnie rola zieleni w regionie Europy Śr.-Wsch.? Jaki wpływ miała pandemia COVID-19 na zachowania konsumentów i ich podejście do ogrodnictwa? K. L.: Naturalnie pandemia odbija się na światowej gospodarce: tworząc dla niej nowe wyzwania, ale także możliwości. Obawy o zapaść gospodarczą spowodowaną COVID-19 mogą okazać się uzasadnione, a spowolnienie gospodarcze nie ominie najpewniej sektora ogrodniczego w 2020 r., ale w niektórych – mniej kosztownych – kategoriach produktowych w I kw. zanotowano wzrosty, wykazujące większe zaangażowanie mieszkańców Europy Śr.-Wsch. w ogrodnictwo, mimo iż pozostają oni mniej skłonni do dużych wydatków. W krótszej perspektywie produkty do wnętrz i ogrodów w br. sprzedawały się znakomicie, nie tylko z uwagi na początek wiosny, ale także ze względu na różne ograniczenia. W ujęciu długoterminowym zwiększająca się popularność pracy zdalnej pozwoliła jeszcze liczniejszej grupie ludzi spędzać więcej czasu w ogrodach, co będzie pozytywnie stymulowało rynek. Tegoroczne lato – z zamkniętymi granicami i konsumentami niechętnymi do podróży – wielu osobom upłynie pod znakiem wakacji w domu lub na działce. W dobie koronakryzysu firmy zaczynają sobie zdawać sprawę ze znaczenia e-commerce, który pozostaje niszowym kanałem dystrybucji zarówno w Europie Zach. jak i Wsch. W 2019 r. w Wielkiej Brytanii zaledwie 15% zakupów ogrodniczych dokonywano online, ale w Rumunii odsetek ten wynosił tylko 4%. Obecnie sprzedaż stacjonarna przenosi się do kanału online, czemu towarzyszy coraz lepsza dostępność produktów przez Internet. Detaliści z rozwiniętymi sklepami wirtualnymi umacniają swoją pozycję, gwarantując klientom m.in. darmową dostawę i poszerzając obszar działania. Mniejsze biznesy z ograniczonymi możliwościami dostaw korzystają natomiast z dobrodziejstw internetowych platform zakupowych. COVID-19 powoduje, że na wybór miejsca zakupów coraz wyraźniejszy wpływ ma troska o zdrowie i odkrywana na nowo radość spędzania czasu w domowym zaciszu z tendencją do wstrzymywania się od sporych wydatków. Oblicze ogrodnictwa promującego zdrowie i rodzinę dobrze rezonuje z ofertą produktów ogrodniczych, które można kupić bez nadwyrężania domowego budżetu. A co można powiedzieć o centrach ogrodniczych w śr.-wsch. części Europy? Jak ewoluowały one na przestrzeni ostatnich lat? Jakie jest obecnie ich znaczenie w zielonej branży? K. L.: Centra ogrodnicze – jako ważna część kanału sklepów specjalistycznych z produktami ogrodniczymi i homingowymi – wpisują się w megatrend doświadczeń zakupowych. Współcześnie bowiem konsumenci,

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz