LIDER BIZNESU 06/2020

52 garden biznes L ilie, szachownice, narcyzy, a później hiacynty, krokusy, śnieżyce, tulipany, irysy, czosnki, przebiśniegi – bogactwo wysadzanych jesienią roślin cebulowych może przypra- wić o prawdziwy zawrót głowy. Kategoria ta nie generuje wprawdzie największych dochodów, ale dostępność jesien- nych cebul, bulw oraz kłączy decyduje o atrakcyjności oferty cen- trum ogrodniczego. TEKST: Marcin Fajerski, ZDJĘCIA: Adobe, Unsplash JESIENNE CEBULE kwiatowy must-have Już w okresie letnim w centrach ogrodniczych pojawia się bogata oferta jesiennych cebul kwiatowych. – Zdarza się, że klienci pytają o te produkty jeszcze przed ich pojawie- niem się na półkach – zauważa Joanna Dębowska z cen- trum ogrodniczego Urbanikowie w Krakowie. – Dlatego staramy się kupującym jak najszybciej zapewnić szeroki wybór roślin cebulowych: nie tylko klasycznych oraz bo- tanicznych tulipanów, hiacyntów i narcyzów, ale również m.in. czosnku olbrzymiego, psizęba czy cebulicy. Z pew- nością ma to wpływ na sprzedaż całej kategorii i atrakcyj- ność oferty – dodaje. Jakość nad ilość Na rozmaitych odmianach tulipanów świat jesiennych cebul się nie kończy… Narcyzy, hiacynty, przebiśniegi, krokusy, begonie, dalie, lilie, czosnki, mieczyki, irysy, sza- frany, zimowity to tylko niektóre pozycje produktowe, które warto uwzględnić przy doborze asortymentu. Choć klienci z pewnością docenią dostępność wielu nowości, w cebulowych trendach w ciągu ostatnich lat nie nastąpiła rewolucja. Jednego można być pewnym: w sprzedaży nie powinno zabraknąć najbardziej poszukiwanych produk- tów. – Zapotrzebowanie na ten asortyment utrzymuje się na stałym poziomie – mówi Robert Ficner, właści- ciel centrum ogrodniczego Magnolia we Wrociszewie. – Trzeba uwzględnić fakt, że po produkty te sięgają najczęściej starsi hobbyści, natomiast młodsi właści- ciele ogrodów na ogół cenią sobie wygodę i czas. Bez wątpienia jednak w cebulowej ofercie muszą znaleźć się sprzedażowe hity: tulipany, krokusy oraz lilie. Z na- szego doświadczenia wynika, że lepiej postawić na spraw- dzone odmiany i dobrą jakość towaru. Cebule powinny być zdrowe, jędrne, bez plamiastych łysek czy wrośniętych liści – podkreśla. W zasięgu ręki W sprzedaży cebul, bulw oraz kłączy należy też zwró- cić uwagę na odpowiednią ekspozycję tych produktów. – Pod względem dochodowości rośliny cebulowe ustępują wielu innym kategoriom produktowym, ale stanowią ważny element jesiennej oferty. Dlatego dbamy o ich odpowiednią ekspozycję – zaznacza Ewa Lewandowska, współwłaścicielka centrum ogrodni- czego Iglak w Pile. – Jesienne cebule zawsze znajdują się na froncie sali sprzedażowej i w zasięgu wzroku naszych klientów. W zależności od producenta lub dystrybutora cebule kwiatowe oferowane są w opakowaniach jednostkowych i zbiorczych lub luzem w ekspozytorach i kapersach. Jeżeli decydujemy się na pierwsze rozwiązanie, zwróćmy uwagę na dobrą jakość zdjęć poszczególnych odmian. W sytuacji, gdy rośliny cebulowe mają być sprzedawane luzem, lepiej przyjrzeć się ich wyglądowi. (Nie)docenione doradztwo Choć jesienne cebulki można zaliczyć do produktów ku- powanych pod wpływem impulsu, to ich sprzedaży warto dopomóc i doradzić klientom wybór odpowiednich kwia- tów. Na większe rabaty można polecić kupującym okazałe hiacynty, czosnek olbrzymi i tulipany, które dobrze skom-

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz