LIDER BIZNESU 6/2022

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 19 BLIŻEJ BRANŻY pochodzi również marka Hortinno® – nazwa wywodzi się od słów horticulture i  innovation –którą dwie dekady temu stworzyła grupa przedsiębiorstw ogrodniczych Floré zaj - mująca się hodowlą, rozmnażaniem, produkcją i sprze - dażą azalii. Punktem wyjścia do utworzenia tej marki był fakt, że azalie – jako doniczkowe rośliny niełatwe w upra - wie u finalnego odbiorcy – systematycznie traciły popu - larność na rynku. Sposobem na powstrzymanie tej ten - dencji mają być w pierwszym rzędzie postępy w hodowli odmian, które muszą lepiej spełniać potrzeby handlow - ców i współczesnych konsumentów. I tak, Hortinno® dotyczy innowacyjnych odmian hodowli firmy Hortibreed (m.in. z serii Christine, Classic, Lime) i otrzymanych na ich bazie finalnych roślin z górnej półki, o trwałości wyno - szącej 6-8, a nawet 10 tygodni, kwiatach w różnorodnych barwach i kształtach (nie tylko tradycyjnych) oraz błysz - czących liściach wysokiej jakości. We Flandrii Wschodniej, na powierzchni 135 ha (dane z 2020 r.) produkowane jest rocznie 25 mln doniczkowych azalii, co stanowi ok. 90% całej europejskiej produkcji tych roślin. Inne specyficzne od lat dla ogrodnictwa północnej Belgii rośliny ozdobne – wawrzyny szlachetne ( Laurus nobilis ) – również stały się charakterystycznym motywem Floraliën Gent 2022. Pokazano m.in. pienne strzyżone formy kate - gorii premium. We Flandrii zlokalizowane jest jedno z najbardziej zna - nych przedsiębiorstw hodowlanych specjalizujących się w roślinach z rodziny Bromeliaceae–Deroose Plants. Jego udziałem był spektakularny „krajobraz” utkany z różnych gatunków i odmian bromelii – m.in. efektownych oplątw ( Tillandsia ) – a ponadto kalatei ( Calathea ) oraz innych roślin doniczkowych o ozdobnych liściach. Do wykonania kompozycji użyto około 9 tys. roślin! NAGRODY Podczas wystawy przyznano wyróżnienia w trzynastu kategoriach, takich jak np.: „Kreatywność”, „Najpiękniejsza Fot. 8 Fot. 9 roślina doniczkowa”, „Najpiękniejsza Gandawska azalia”, „Najpiękniejsza bylina”. Nagroda za kreatywność przypadła belgijskiej firmie Meer Plant BV, która jest częścią grupy Oprins, dobrze znanej w międzynarodowej szkółkarskiej branży. Ekspo - zycja, utworzona we współpracy z siostrzanymi firmami Plantentuin De Kleine Boerderij Merksplas i Vista Verde, intrygowała oryginalnością oraz nowoczesnością. Między - narodowe jury, które wydało werdykt, doceniło „jakość, kreatywność na najwyższym poziomie, wyjątkowe wyko - nanie, sprostanie technicznym wyzwaniom, a zarazem ucztę dla oczu i uzyskanie efektu, który oddziałuje uspo - kajająco na widzów”. Projektant Tom de Houwer stwo - rzył ogród odwołujący się do filozofii zen, zatytułowany „Wieczny strumień”. Całość, o wymiarach 4 x 4 m, zawie - rała pachnące róże żywopłotowe, zawieszone nad lustrem wody, otoczone nietuzinkowymi ściankami z wygiętych („falujących”), przepołowionych pędów bambusa. Zasto - sowano róże z nowej serii Naturosa® – oferowane jako zdrowe i przyjazne pszczołom – podane w postaci pro - duktu pod nazwą Hedge-On®, czyli jako „gotowe” żywo - płoty, w pojemnikach. Fot. 10 Pachnąca róża ogrodowa ‘Pearl’belgijskiej hodowli (Select Breeding) „Rzeźba”z doniczkowych azalii, które są wizytówką ogrodnictwa Flandrii Wschodniej Gandawskie azalie pokazane w nowoczesny sposób

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz