LIDER BIZNESU 6/2022

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 51 POZIOM WYŻEJ dostarczyć swoim klientom pozytywnych doświadczeń zakupowych. Patrząc na statystyki, rok 2020 zaowoco - wał „boomem” nowych sklepów internetowych, których wówczas zarejestrowano w Polsce około 12 tysięcy . Branża Dom i ogród zanotowała wzrost ich aż o 26 proc. w stosunku do roku 2019 (dane Shoper). Jest również druga strona medalu – w 2020 roku (według portalu dlahandlu.pl ) swoją działalność zakończyło ponad 5,5 tysiąca e-sklepów (dane nie konkretyzują jasno, kiedy sklepy te zostały założone). Choć można pokusić się o stwierdzenie, że inwestycja w e-commerce stała się koniecznością, to jednak statystyki dowodzą, że sprzedaż internetowa nie jest łatwym „kawałkiem chleba” dla pol - skich przedsiębiorców. JAKIE BŁĘDY POPEŁNIAJĄ POCZĄTKUJĄCY E-SPRZEDAWCY? Wybór miejsca, w którym firmy sprzedają swoje produkty, to według mnie kluczowy dylemat e-sprzedawców. Do wyboru mają zasadniczo: własny e-sklep lub marketplace (typu Allegro, Amazon) oraz oba te miejsca jednocześnie (wmodelu multichannel). Po postawieniu takiej tezy wiele osób zapyta, w jaki sposób sklep internetowy dla sprze - dających online może być nietrafionym wyborem. Otóż, przede wszystkim chodzi o koszty sklepu, które mogą się wahać w przedziale od kilku tysięcy złotych rocznie (doty - czy to platform SaaS) do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych za uruchomienie e-sklepu w przypadku projektów „szytych na miarę”. Niestety wiele firm bez wcześniejszego doświadczenia nie potrafi dokonać właściwego wyboru i często inwestuje w zbyt proste witryny, w których bra - kuje niezbędnych funkcjonalności lub też dokonuje zgoła odmiennych decyzji, inwestując w zbyt drogie i zaawan - sowane e-sklepy w stosunku do swojej małej skali pro - wadzonego biznesu. CO Z RUCHEM NA STRONIE? Kolejną kwestią jest widoczność powstałego sklepu inter- netowego ,którymożna bypodwzględem„odwiedzalności” porównać do nowego sklepu stacjonarnego otwartego na końcu ulicy, nieposiadającego widocznego banneru. Pokusić się mogę o stwierdzenie, że jedną z najwięk- szych bolączek osób zaczynających przygodę z e-com- merce jest brak ruchu na stronie , nie wspominając już o konwersji, która waha się najczęściej w przedziale 1-2 proc. Jeśli zbudowany e-sklep nie należy do znanej marki, lecz do małego czy średniego przedsiębiorcy, to niestety musimy mieć świadomość, że czeka nas żmudna praca contentowa związana z pozycjonowaniem organicznym lub/i wydatki dotyczące promocji w social mediach oraz płatnej reklamy w Google i portalach branżowych, które często charakteryzują się niedoszacowaniem w budżecie reklamodawcy. Sytuacja wygląda inaczej, jeżeli zdecydujemy się na sprze - daż w marketplace’ach, gdzie Allegro w Polsce jest poten - tatem, mając udział pomiędzy 35-40 proc. w sprzedaży e-commerce. Wejście w sprzedaż internetową poprzez takie portale jak Allegro jest zdecydowanie tańsze, ale należy mieć na uwadze, iż wówczas firmy w mniejszym stopniu budują własną markę, a także muszą płacić pro - wizję od sprzedaży oraz mają mniejszy wpływ na własne działania marketingowe. Największym niebezpieczeństwem jednak jest konkuro- wanie ceną , która obok samego produktu odgrywa naj - ważniejszą rolę w e-commerce. Nie należy jednak zapo - mnieć o tym, że sprzedając w Internecie, najkorzystniej posiadać unikalne produkty lub marki własne. Cen tych produktów nie można porównać poprzez marketplace’y lub tzw. porównywarki, co skutkuje tym, iż sklepy te nie konkurują w sposób bezpośredni z największymi gra - czami rynku DIY (do it yourself), w których kategoria Dom i ogród jest bardzo rozbudowana. Podsumowując: nieodpowiednio dostosowany kanał sprzedaży,błędne przekonanie,że klienci trafią do naszego e-sklepu bez wcześniejszej wykonanej pracy w tym zakre - sie oraz rywalizowanie wyłącznie ceną to strategiczne błędy popełniane przez początkujące sklepy internetowe. Jeśli zbudowany e-sklep nie należy do znanej marki, lecz do małego czy średniego przedsiębiorcy, to czeka nas żmudna praca contentowa zwią - zana z pozycjonowaniem organicz - nym lub/i wydatki dotyczące pro - mocji w social mediach oraz płatnej reklamy w Google i portalach branżo - wych, które często charakteryzują się niedoszacowaniem w budżecie rekla - modawcy

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz