LIDER BIZNESU 6/2023

28 Nr 6/2023 Frekwencja zwiedzających wzrosła o 8,2% w stosunku do 2022 r., przy czym wyższy był odsetek gości z zagranicy (+27%) – największe ich grupy pochodziły z: Niemiec, Francji, Polski, Włoch, Anglii, Portugalii, Danii, Serbii i Czarnogóry; w sumie reprezentowane były 32 nacje. Wśród przybyszów z naszego kraju dominowali szkółkarze – dla wielu z nich GrootGroenPlus to wydarzenie, którego nie wolno pominąć. NOWA LOKALIZACJA – BUSINESS CENTRE TREEPORT Po raz pierwszy targi gościły poza miasteczkiem Zundert – przeniesiono je do perspektywicznej lokalizacji, w której powstaje branżowy „hub” pod nazwą Business Centre Tree- port. BCT znajduje się na terenie przeznaczonym głównie na potrzeby handlu i logistyki dotyczącej zielonego sektora – przy autostradzie, która łączy Rotterdam z Antwerpią. To strategiczne usytuowanie BCT, a zarazem targów Groot- GroenPlus, ma związek z pozycją szkółkarstwa w regionie i współpracą holendersko-belgijską w tej dziedzinie. Budowa i wyposażanie BCT, o łącznej powierzchni 62 ha, mają się zakończyć w ciągu najbliższych kilku lat. Centrum to będzie skupiać różne dziedziny, które przyczyniają się do rozwoju zielonej branży. Między innymi powstanie ośrodek wiedzy (Development and Knowledge Centre) Rootz. Podczas tegorocznych targów GrootGroenPlus odbyła się uroczysta inauguracja centrum Rootz w BCT, z udziałem władz samorządowych gminy Zundert. Przy okazji David Bömer, prezes zarządu targów GrootGroenPlus, podkreślił szerszy aspekt nowego otwarcia dla szkółkarskiego sektora z regionu Zundert – konieczność zwrócenia powszechnej uwagi na przyjazne środowisku działania: zrównoważony sposób produkcji, dbałość o biologiczną różnorodność, glebę oraz jej wartość itd. David Bömer powiedział też, że wprawdzie nowością jest zmieniona lokalizacja GGP, ale charakterystyczną cechą targów pozostaje niezmiennie bardzo swojska atmosfera, jaka panuje w wystawowych namiotach. Oświadczył jednocześnie, że trzydniowe spotkanie to nie wszystko, jeśli chodzi o działalność organizatorów GGP. Poinformował o uruchomieniu 4 października br. nowego portalu ggp.news (w językach angielskim i niderlandzkim), „na którym gromadzone są wszystkie newsy z branży”. – Chcemy być widoczni przez cały rok i skutecznie łączyć ze sobą dostawców zielonego sektora z odbiorcami – uzasadnił to przedsięwzięcie Bömer. Sam obiekt wystawowy GGP, zamontowany na czas trwania 3-dniowego wydarzenia, rzeczywiście zasadniczo nie zmienił się w tym roku. W pawilonach utrzymano dotychczasową formułę ekspozycyjną – z trzema trasami: „czerwoną”, „niebieską” i „szarą” o łącznej długości 1,2 km, które tworzone są na zasadzie pętli i których przejście gwarantuje dotarcie do wszystkich wystawców. TEMAT PRZEWODNI TARGÓW – „DYNAMICZNIE I CYFROWO” Hasło targów GrootGroenPlus 2023 nawiązywało do współczesnych przemian, które nie omijają szkółkarskiej branży. Zwracało uwagę na konieczność dynamicznej pracy nad digitalizacją działalności – zarówno w sferze BLIŻEJ BRANŻY Obiekt wystawowy jest montowany na czas trwania 3-dniowego wydarzenia, ale w przyszłości targi GGP mają się odbywać „stacjonarnie” na terenie BCT w miejscowości Rijsbergen Produkcja szkółkarska przyjazna środowisku ma się przejawiać m.in. eliminowaniem torfu z podłoży uprawowych (tu: migawka ze stoiska firmy Jiffy) Ściółka z odpadów kokosowych, która – w zastępstwie herbicydów – zapobiega rozwojowi chwastów, na powierzchni substratu w pojemnikach z roślinami kierowanymi do sprzedaży detalicznej

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz