LIDER BIZNESU 07/2020

poziom wyżej 40 TEKST I ZDJĘCIA: Robert Radkiewicz T o dzięki naciskowi na relacje, sklepy i centra ogrod - nicze w czasie pandemii stały się miejscem spotkań, wymiany poglądów i zakupów na skalę, jakiej dawno nie obserwowaliśmy. Zaskoczenie i niedowierzanie. Tak w dwóch słowach można okre- ślić to, co obserwowaliśmy w sklepach i centrach ogrodniczych w okresie pandemii. Ich właściciele nie mogą uskarżać się na wy- niki finansowe w sezonie wiosennym i wakacyjnym, które w in- nych sektorach handlu były często wręcz tragiczne. Handel trady- cyjny w branży ogrodniczej przeżył gigantyczny rozkwit. Nieoczekiwany rozwój sytuacji Stali bywalcy chętnie odwiedzali nasze sklepy, ale co ciekawsze: wielu z nas odnotowało znaczny wzrost zupełnie nowych klien- tów, którzy do tej pory nie wykazywali zbyt dużego zaintere- sowania ogrodnictwem. Ukierunkowanie na produkty z naszej oferty okazało się swoistą receptą na czas spędzany w domu, na oderwanie od trybu „home office” czy sposobem na „zabawę” w miejskiego ogrodnika. Ogródki działkowe w tym roku cieszyły się olbrzymim zainteresowaniem, co znalazło odzwierciedlenie w ich rosnących cenach i ogromnym popycie na takie ogrody. Pożądanymi dobrami stały się też domy czy mieszkania z ogro- dami. To wszystko, co wielu nazywa załamaniem gospodarki z powodu W PANDEMII liczą się relacje COVID-19, w zielonej branży można nazwać roz- kwitem ogrodnictwa hobby. Dziś – po kilku miesią- cach trwania pandemii – śmiało możemy powie- dzieć, że rynek był na tyle zaskoczony rozwojem sytuacji, że dostawcy nie byli w stanie dostarczyć produktów na czas, a producenci nie nadążali z ich wytwarzaniem. Nikt nie przewidział tak dynamicz- nego wzrostu sprzedaży, skoro media i komunika- ty wskazywały na załamanie każdej sfery biznesu. Centra ogrodnicze, podobnie jak sklepy spożyw- cze, przeżyły wielki boom. Co przyniosą kolejne miesiące? Jaki będzie kolejny sezon ogrodniczy? – To pyta- nie zadaje sobie każdy z nas. Uważam, że należy zachować ostrożność, zrozumienie i dystans do tego, czego dowiadujemy się z komunikatów medialnych. Sporo centrów ogrodniczych zgła- szało chęć rozbudowy i powiększania swojej po- wierzchni handlowej. Takiej liczby kupujących nie

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz