LIDER BIZNESU 7/2021

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 39 RYNKOWA DYFUZJA W segmencie produktów zapachowych coraz większym zainteresowaniem cieszą się dyfuzory. Z danych Google Trends wynika, że częstotliwość wpisywania hasła „dyfuzor pokojowy” od marca 2020 do marca 2021 r. zwiększyła się o 120%! Według szacunków agencji Mordor Intelligence światowy rynek dyfuzorów ma rosnąć w średniorocznym tempie wynoszącym prawie 8% aż do 2026 r. W ciągu kilku nadchodzących lat motorem napędowym w tej kategorii będzie przede wszystkim moda na zdrowy styl życia. W erze pandemii aromaterapia stała się remedium na codzienne stresy, lęki i stany depresyjne – zwłaszcza na rynkach wysokorozwiniętych, natomiast dyfuzory ogólno- dostępną, atrakcyjną wizualnie, wygodną i nowoczesną alternatywą dla innych produktów zapachowych. Szacuje się, że przyszłość rynku należy do rynku dyfuzorów ultraso- nicznych, które mają zdominować całą kategorię do 2026 r. Z drugiej strony najszybciej rosnącą grupą produktową w jej obrębie są nebulizatory mające zapewniać wyjątko- wo skuteczne rozprowadzanie olejków i zapachów nawet w dużych pomieszczeniach – bez utraty ich terapeutycz- nych właściwości. Warto dodać, że ostatnio konsumenci korzystający z dyfuzorów chętnie sięgają po naturalne olejki, np. lawendowy, z trawy cytrynowej, drzewa herba- cianego, cytryny, eukaliptusowy, ponieważ wg nich zwięk- szają odporność, nie powodują alergii i zatruć. RYNEK SIĘ NIE WYPALIŁ Nie ma wątpliwości, że rynek produktów zapachowych należy obecnie do najdynamiczniej rozwijających się ga- łęzi handlu i można oczekiwać, że w najbliższych latach ta tendencja się utrzyma, czemu towarzyszyć będzie wzrost podaży producentów i rozkwit innowacyjności będący elementem budowania przewagi konkurencyjnej. Orga- nizatorzy targów wnętrz i dekoru Ambiente we Frank- furcie prognozują m.in., że zwiększy się zainteresowanie świecami przyciągającymi klientów nie tylko swoim eks- kluzywnym zapachem, pochodzącym np. z domu mody Versace, ale również szykowną formą, np. kryształową kulą, gustowną porcelaną albo szlachetnym marmurem. Konsumenci zaczynają też poszukiwać świec z wegań- skiego wosku sojowego, warzywnego lub stworzonego na bazie kokosa i ryżu! Część producentów powraca do wosku pszczelego i proponuje np. tego rodzaju świece w emalii, która może być później wykorzystana w kuchni. Na topie są obecnie także świece wolne od oleju palmo- Wspomnienia zamknięte w zapachu Joanna Legutko wiceprezes zarządu Przedsiębiorstwo Hodowlano-Nasienne W.Legutko Jednym ze zmysłów, jakimi obdarzyła nas natura, jest zmysł węchu, bez które- go życie byłoby nudne. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z faktu, że istnie- je coś takiego jak pamięć zapachowa, która wpływa na nasze emocje, nastrój, a nawet reakcje fizjolo- giczne. Jako dobry przy- kład posłużyć może woń piernika, kojarząca się ze świętami, ciepłem rodzin- nego domu i poczuciem bezpieczeństwa, natomiast za- pach kwiatów przywodzi na myśl letni odpoczynek czy weekendy w babcinym ogrodzie. Bodźce sensoryczne mają ogromny wpływ na życie człowieka, dlatego po- wstało i nadal powstaje wiele aromatyzowanych produk- tów wykorzystywanych w codziennym życiu. Z roku na rok zwiększa się nie tylko ich liczba i różnorodność, ale również pojawiają się nowatorskie wyroby. Obserwując wzrost zainteresowania świecami, w tym głównie tych ekologicznych, postanowiliśmy wprowadzić do oferty świece sojowe z wyjątkowymi aromatami – zapachami roślin ogrodowych. W życiu codziennym ulegamy spontanicznym zakupom. Tak również się dzieje w sklepach i centrach ogrodniczych, które poza ogrodniczym asortymentem, oferują różnorod- ne produkty z kategorii home, w tym także świece. Mając tego ogromną świadomość, staramy się dotrzeć do klienta głównie tego typu kanałami dystrybucji. Ciężko jest stwierdzić jednoznacznie, co jest największym hitem sprzedażowym. Według mnie są to z pewnością ekologiczne świece oraz eleganckie dyfuzory. Coraz wię- cej osób przykłada uwagę do detali ozdabiających wnę- trze mieszkania, a zarazem wybiera produkty ekologiczne, przyjazne środowisku. Świece w gustownych szklanych pojemnikach będą idealną ozdobą każdego pomieszcze- nia. Kojarzą się wszystkim z romantycznym nastrojem, wy- jątkową kolacją we dwoje. Ich aromat koi zmysły, odpręża i tworzy wyjątkowy klimat. Co ważne, świece zapachowe wykorzystywane są w aromaterapii, dlatego z pewnością są najbardziej lubianym produktem. W kategorii produktów zapachowych dopiero stawiamy pierwsze kroki. Dopiero rozpoznajemy rynek i potrzeby klienta w tej dziedzinie. Niemniej jednak uważam, że cie- kawym i innowacyjnym produktem są zapachowe woski do kominka. To dzięki nim można odprężyć się po ciężkim dniu przy blasku kominka, a dodatkowo pobudzić zmysły zapachem ulatniającym się podczas spalania wosku. Praw- dziwy relaks zamknięty w kostce zapachowej. fot. Kinga Legutko

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz