LIDER BIZNESU 7/2021

38 garden biznes Inwestycja w dobre samopoczucie Krzysztof Pitnik prezes zarządu Aromanti Sp. z o.o. W ostatnich latach zauważamy dynamiczny rozwój segmen- tu zapachów do wnętrz. Już nie tylko świece zapachowe są źródłem zapachu w naszych domach, lecz również dyfuzory zapachowe. Z jednej strony rośnie zainteresowanie produk- tami naturalnymi, z drugiej – klienci poszukują ciekawych za- pachów inspirowanych znanymi perfumami. Dla konsumen- tów liczy się już nie tylko aromat, kupujących interesuje także forma opakowania, które niejednokrotnie spełnia rolę ozdo- by. Ponadto zakup traktowany jest jako inwestycja nie tylko w „dobry zapach”, ale i dobre samopoczucie, co uzasadnia adekwatną do jakości cenę. Bardzo cieszy, że produkty, jakimi są zapachy do wnętrz, są już coraz częściej stałym elemen- tem oferty sklepów i centrów ogrodniczych, nie wspomina- jąc o kwiaciarniach. Jeśli chodzi o nowości, to na rynku coraz większą popularnością cieszą się świece w innym opakowa- niu niż szkło, np. świece w puszce lub w betonie. Lampy za- pachowe jako źródło zapachu oraz dyfuzory ultrasoniczne są również produktami, których coraz częściej poszukują klienci. moda na ekologię i wykorzystanie w składzie naturalnych olejków. Popyt na ten asortyment rośnie również dzięki designerskiej rewolucji w produktach zapachowych, które coraz lepiej wpisują się w bieżące trendy aranżacyjne. EUROPA WIEDZIE PRYM Postępująca urbanizacja i bogacenie się mieszkańców Chin czy Indii mają bezpośrednie przełożenie na wyraźny wzrost sprzedaży produktów zapachowych w tych krajach, podobnie jak zwiększająca się dostępność tego asorty- mentu w centrach homingowych, outletach i na portalach internetowych. Mimo wszystko wg danych agencji Mordor Intelligence to Europa ma nieodmiennie największy war- tościowy udział w sprzedaży świec, dyfuzorów i odświe- żaczy na świecie, wynoszący aż 40% i prognozuje się, że nasz kontynent utrzyma w tym segmencie handlu swoją dominację w ciągu najbliższych kilku lat, czemu na pewno przysłuży się rosnąca liczba kanałów dystrybucji całego za- pachowego asortymentu oraz jego wytwórców. Największymi udziałowcami rynku zbytu dla świec, dyfu- zorów i odświeżaczy w regionie pozostaje Wielka Brytania oraz Francja, co wynika nie tylko z ostatnio obserwowa- nego wzrostu cen tych produktów, ale też wydatków per capita oraz częstotliwości zapachowych zakupów. GRA WARTA ŚWIECY Najbardziej wartościową i najszybciej rosnącą wg portalu Business Wire kategorię produktów zapachowych wciąż stanowią świece. Do 2026 r. ich sprzedaż wg ReportLinker może osiągnąć wartość 645,7 mln dol., rosnąc w średnio- rocznym tempie wynoszącym aż 11,8%! Aktualnie koniem pociągowym tej grupy asortymento- wej na świecie są świece pojemnikowe: w puszkach, sło- jach oraz innych naczyniach. Z danych agencji badawczej Grand View Research wynika, że już w 2018 r. produkty te generowały 55% dochodów w obrębie swojej kategorii. To ulubione świece millenialsów ceniących sobie wysoką ja- kość i wygodę. Nie wymagają świecznika, podstawek czy lampionów, a prezentują się bardzo efektownie i świetnie sprawdzają się jako podarunki. Ogromna popularność tych świec sprawia, że ich dostępność w różnych kanałach dys- trybucji dynamicznie się zwiększa. Niemniej wciąż dość spore grono klientów centrów ogrodniczych i homingo- wych preferuje tradycyjne świece kolumnowe, które moż- na ciekawie wyeksponować w gustownym szkle, lampio- nach czy na świecznikach i kandelabrach. Świece pojemnikowe generują ponad połowę dochodów w obrębie swojej kategorii.Toulubioneświecemillenialsów ceniących sobie wysoką jakość i wygodę użytkowania. Nie wymagają świecznika, podstawek czy lampionów, a prezentują się bardzo efektownie i świetnie spraw- dzają się jako podarunki Coraz większym zainteresowaniem cie- szą się designerskie produkty zapachowe z półki premium o bardziej złożonych kompozycjach, na które składają się trzy różne nuty: nuta głowy – pierwszego wrażenia, następująca po niej nuta serca i nuta bazy będąca finalnym akordem całego bukietu

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz