LIDER BIZNESU 7/2021

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 59 atrakcyjną dziedziną. Zdaniem Sturgeona o nowo- czesnym projektowaniu ogrodów możemy mówić od mniej więcej 15-20 lat. Nowe materiały ogrywają ważną rolę, prowokują do zmian w estetyce. Po lawinie stali nierdzewnej, plastiku i szkła jakieś 15 lat temu wszystkie najlep- sze współczesne ogrody, jakie obecnie powstają, opierają się o naturalne materiały, takie jak kamień i drewno, a także beton. Zrównoważony rozwój i recykling nieuchronnie przyczyniają się do pozy- tywnych zmian w projektowaniu. Postęp technolo- giczny radykalnie zwiększył również zakres możliwo- ści, jakie otwierają się przed projektantem ogrodów. PRAWDZIWY MAJESTAT To rośliny jednak w projektach tego autora są: archi- tekturą, strukturą i teksturą jednocześnie. Zapew- niają kolor, tworzą nastrój, reagują na zmieniające się pory roku, a ich ruch na wietrze ożywia ogród. Chociaż rośliny zawsze będą odgrywać znaczącą rolę w ogólnej strukturze ogrodowych kreacji Andy’ego, z pewnością jest on również zwolenni- kiem wykorzystywania majestatycznych elemen- tów krajobrazu, które służą mu do reinterpretacji przestrzeni i funkcji ogrodu. Dobry design jego zdaniem stanowi efekt przede wszystkim obserwacji. Obserwowanie różnych naturalnych zbiorowisk roślinnych, stylów architek- tonicznych i kulturowych osobliwości jest niezwykle ważne, ale także poznawanie różnych ludzi i zrozu- mienie, co ich napędza. Psychologia i zrozumienie klienta odgrywa dużą rolę w projektowaniu ogrodu. Twórczość i talent tego projektanta najlepiej ujaw- nił się w realizacjach, jakie przygotowywał przez szereg lat na Chelsea Flower Show. Jak sam mówi, szczególnie lubi te, które powstały w 2005, 2010 i 2016 r. Wszystkie zdaniem wielu fachowców miały idealną równowagę między architektonicznym zagospodarowaniem przestrzeni i innowacyjnymi kompozycjami roślinnymi. Z DZIEJÓW ZIEMI Przywołam czytelnikom projekt Telegraph Show Garden z 2016 r. – jeden z ulubionych projektów Andy’ego, który prezentuje niekonwencjonalny temat – cytat z geologicznej historii Ziemi. Pasma górskie symbolizowane przez brązowe panele, wystające z ziemi, tworzą pionowe akcenty wokół poziomej płaszczyzny ogrodu. Kamienne odłamki definiują przestrzeń, otaczają miejsca do siedzenia, obrysowują cały obszar oraz zapewniają kontrastowe tło dla kompozycji roślinnych. Usta- wione pod różnymi kątami płaszczyzny odbijają słońce, gdy poruszamy się po ogrodzie, a każdy z nich błyszczy i jednocześnie rzuca cienie. Kamienne wyspy: duże bloki ciosanego wapie- nia, przypominają te powstałe w epoce jurajskiej. Wszystkie elementy architektury uformowane są z podobnych rombów. Andy często włącza do realizacji swoich ogrodów artystów wśród rze- mieślników. Realizując ogród dla The Telegraph, zatrudnił grupę ślusa- rzy, rzeźbiarzy, kamieniarzy, projektantów fontann, szkółkarzy, betonia- rzy, ceramików i metalowców. Wymyślony krajobraz roślinny składał się z roślin pochodzących z pół- pustynnych regionów z 32 różnych krajów. PRESJA NIE MALEJE Wspomniana realizacja była już ósmą przygotowaną na Chelsea przez Andy’ego. Przyznał w rozmowie, że presja nigdy niemaleje. Autor chyba lubi wyzwania i ryzyko. Dodam, że ogród powstał w 19 dni. Wykorzy- stano do jego budowy kilkanaście dużych drzew, 80 t kamienia, 17 ogromnych monolitów i posadzono ponad 2 tys. roślin w bylinowych kompozycjach. Myślę, że większość czytelników z utęsknieniemczeka już na kolejne edy- cje wystaw w Chelsea, które wkrótce powrócą z właściwą sobie dyna- miką, ciesząc i inspirując profesjonalistów i pasjonatów ogrodnictwa. Pre- zentacja zaś wyjątkowego projektanta, jakim jest Andy Sturgeon, niech będzie inspiracją do tworzenia kolejnych ogrodowych kreacji.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz