LIDER BIZNESU 08/2020

51 Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy Kompetencje sprzedażowe W czasie pandemii nie wolno detalistom i personelowi zapominać o miękkich kompetencjach. Aktualnie, kiedy klienci martwią się o swoją przyszłość i oglądają każdą zło- tówkę z obu stron, umiejętności sprzedażowe i życzliwe podejście stają się ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Dlatego warto inwestować w szkolenia pracowników. Niektóre sklepy doszkalają sprzedawców z tego, jak wyglą- dać przyjaźnie w masce. Wiadomo wszak, że maseczki zabijają ekspresję twarzy, ale pracownik może się uśmie- chać oczami. Za oceanem taki uśmiech określa się mianem „smize”. Takie uniesienie kącików ust, aby uśmiech zago- ścił w okolicach oczu i czoła, wcale nie jest łatwe. Trud ten jednak warto podjąć, aby okazać klientom szacunek i uprzejmość. W realu można więcej Uruchamiając działalność online, sklepy i centra ogrod- nicze nie powinny zapominać o znaczeniu sprzedaży stacjonarnej. W erze postcovidowej może ona zyskać na znaczeniu: możliwość fizycznego zobaczenia, dotknięcia, czucia, przetestowania i porównania produktów stanie się ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Dlatego warto dokładnie zastanowić się, jak wykorzystać tę przewagę tradycyjnych placówek detalicznych nad tymi wirtual- nymi. Dla przykładu, amerykańskie sklepy Nike wprowa- dzają specjalne strefy testów, gdzie zewnętrzne bieganie jest symulowane na ogromnym ekranie, a nagrany chód lub bieg klienta pozwala pracownikom zarekomendować najlepszą parę obuwia. E-commerce i spółka Oczywiście w czasach niepewności dobrze jest rozwi- jać i promować sklep online z szerokim wachlarzem roz- maitych usług online, takich jak click & collect: zamów z domu, odbierz w punkcie stacjonarnym. Należy mieć na uwadze fakt, że handel w kanale e-commerce może uła- twić sprzedaż części produktów, które „stacjonarnie” nie miały zbytnich szans na powodzenie. Czas przełamać rów- nież inne lęki technologiczne! Technologie takie jak RFID, QR i VR czy AR mogą okazać się naszym sprzymierzeńcem w prowadzeniu biznesu. Miejsce na nowości Obecna sytuacja z COVID-19 stanowi dobrą okazję do rewizji oferty sklepu lub centrum ogrodniczego. Nie zapo- minajmy, że nasi klienci oprócz roślin, donic i osłon, mebli, narzędzi i sprzętu zmechanizowanego, będą poszukiwali na półkach np. masek, przyłbic i kominów oraz produktów odkażających. Rosnące w dobie pandemii zainteresowanie hobby ogrodniczym może być impulsem do poszerzenia portfolio asortymentowego, np. o produkty POND, ele- menty małej architektury ogrodowej, rośliny żywopłotowe czy nawet o ubrania i stylowe dodatki, takie jak różnokolo- rowe kalosze albo rękawice. Podsumowując, w erze zagrożenia pandemicznego sklepy powinny położyć szczególny nacisk na rozwój nowych strategii, a także na rozwiązywanie dotychczasowych pro- blemów w kreatywny i innowacyjny sposób. Strefa komfortu W związku z obecną sytuacją większość konsumentów nie czuje się bezpiecznie w sklepowych wnętrzach. Niektórzy z nich mogą nawet przejawiać klaustrofobiczne lęki, a inni podświadomie będą poszukiwali dróg wyjścia z naszej pla- cówki. Dlatego warto zadbać o zapewnienie odpowied- nich ciągów komunikacyjnych na sali sprzedaży i większe „otwarcie” przestrzeni zakupowej tak, aby klienci czuli się w naszej placówce bezpieczniej. Istotną rolę odgrywa rów- nież odpowiednie oznaczenie całego obiektu. W ten spo- sób udowodnimy kupującym, że poważnie podchodzimy do kwestii ich bezpieczeństwa. Jeśli poszukujemy dodatko- wych sposobów na zwiększenie bezpieczeństwa zakupo- wiczów, możemy pokusić się o zainwestowanie w specjalne regały i displaye z powłokami antybakteryjnymi. Na rynku są ponadto dostępne specjalne maty z aktywnymi składni- kami powstrzymującymi rozwój mikrobów.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz