Lider Biznesu 8/2022

54 POZIOM WYŻEJ Fot. AdobeStock Tym przewrotnym tytułem chcielibyśmy rozpocząć artykuł na temat tego, że… marketing to tak naprawdę inwestycja bez gwarancji zwrotu. I to pod - stawowa informacja, którą trzeba przyswoić jeszcze przed rozpoczęciem promocji swojej marki. Dlaczego? TEKST: Dagmara Lassota, ekspertka ds. digital marketingu N a samym początku musimy rozdzielić dwa pojęcia, które niestety coraz częściej są ze sobą mylone. To sprzedaż i marketing. Jedno i drugie może się wspierać i łączyć, jednak nie jest ze sobą tożsame. Należy pamiętać o tym, że możliwa jest całkiem dobra sprzedaż bez działań marketingowych. Podobnie, mogą być podjęte kosztowne działania marke- tingowe, które nie zakończą się dobrą sprzedażą. Co to wszystko w praktyce oznacza? Marketing to koszt taki sam jak opłacanie ZUS-u, podatków, magazynu, kosz- tów produkcji czy wysyłki. On oczywiście może się zwrócić, jednak nie możemy oczekiwać, że jedna reklama czy jeden post w mediach społecznościowych sprawi, że momental- nie pojawi się mnóstwo klientów. MARKETING MÓWI: TU JESTEM! Marketing jest dla biznesu najważniejszy pod względem informowania odbiorców o tym, że nasza firma w ogóle istnieje. Dzięki działaniom marketingowym budujemy wiarygod- nośćmarki,kształtujemy konkretnywizerunek i wzbudzamy zaufanie u potencjalnych klientów. To wszystko jest wręcz konieczne, aby udało się zrealizować sprzedaż. Dopiero na tym etapie następuje zwrot z inwestycji. Należy jednak mieć na uwadze fakt, że jest to końcowy odcinek lejka sprzedażowego. To „wisienka na torcie”, zwieńczenie często żmudnych i długofalowych starań. Jakie działania więc warto zaplanować, aby udało się uzy- skać ten zwrot z inwestycji? Najlepiej różnorodne i dopa- sowane do konkretnego biznesu. Nigdy nie powinno się kierować tym, co robi konkurencja lub co akurat podpowie- dzieli nam znajomi. Zawsze trzeba zadać sobie pytanie, czy dane działanie marketingowe jest zgodne z naszymi poglądami i upodo- baniami. Co jeśli nie lubimy mediów społecznościowych, a będziemy zmuszać się do ich prowadzenia? Cóż, klienci szybko się zorientują, że to nie działa jak reklama, lecz antyreklama. RUSZAJ NA TARGI Idealną formą na budowanie relacji z klientem są kontakty twarzą w twarz. Po to wymyślono… targi. Czy w marketingu zawsze chodzi o zwrot z inwestycji? O wizerunku i zaufaniu klienta.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz