LIDER BIZNESU 9/2020

16 bliżej branży Z astanawialiście się kiedyś, co zrobić, aby zwiększyć sprzedaż w skle - pie? - Lata praktyki i badania rynkowe pokazują, że samo opakowa - nie nie wystarczy do osiągnięcia sukcesu. Swoim doświadczeniem i spostrzeżeniami na ten temat dzieli się z nami Joanna Legutko, wiceprezes zarządu firmy W. Legutko Przedsiębiorstwo Hodowlano - -Nasienne Sp. z o.o. TEKST: Joanna Legutko W. LEGUTKO maksymalizuje sprzedaż Kluczem do sukcesu sprzedażowego jest przede wszystkim zaufanie do marki. Przez blisko 30 lat istnienia na rynku pracowaliśmy na zbu- dowanie i ugruntowanie swojej pozycji na rynku krajowym i między- narodowym. Cały czas dbamy o zadowolenie klienta i zaspokajanie jego potrzeb, dlatego co roku wprowadzamy do naszej oferty wiele nowości. Są to głównie poszukiwane przez klientów odmiany nasion, często występujące u konkurencji z zagranicy, które na polskim rynku jeszcze się nie pojawiły. Nieustannie obserwujemy trendy sprzeda- żowe oraz zachowania konsumenckie. Przekłada się to na decyzje związane z poszerzeniem asortymentu oraz wprowadzeniem nowo- ści. Idealnym przykładem jest wprowadzenie do oferty nasion traw oraz mieszanek kwietnych. Spore zainteresowanie tymi produktami rzutowało na podjęcie decyzji o poszerzeniu oferty o kolejne pozy- cje. Natomiast utrzymujący się trend zdrowego trybu życia sprawił, że do poza serią nasion BIO posiadamy również nasiona traw BIO, które od zwykłych nasion różnią się tym, że pochodzą z certyfiko- wanych upraw, wytwarzanych w oparciu o naturalne metody, bez użycia środków chemicznych i nawozów sztucznych. Na zbliżający się sezon przygotowaliśmy bardzo ciekawe produkty, będące pew- nego rodzaju novum wśród asortymentu nasiennego, m.in. kwietne bomby nasienne. Ułatwione zadanie Rynek nasienny jest bardzo specyficzny, ponieważ wyroby tej kate- gorii sprzedawane są sezonowo. Co za tym idzie, nie zawsze posia- dają stałe miejsce na półce sklepowej. Aby ułatwić sprzedawcy „dołożenie” towaru do posiadanego asortymentu, oferujemy pro- dukty marki W. Legutko na gotowych ekspozytorach. Pozwalają one na maksymalne wykorzystanie przestrzeni sklepowej oraz ich lepsze promowanie, ponieważ standy można umieścić w dowol- nym miejscu. Dla nas istotne jest, aby znajdowały się one wśród artykułów tego samego rodzaju, czyli w dziale „ogród”. Jest to tzw. proces mapowania, polegający na wskazaniu, gdzie w sklepie mają trafić produkty z danej kategorii. Ponadto poszczególne artykuły należy ustawiać obok tych, które są z nimi powiązane, co fachowo nazywa się „cross-merchan- dising”. Daje to nie tylko pewność, że klient szukając określonego towaru, znajdzie go bez problemu, ale przy okazji zakupi on produkt powiązany, którego nie miał w planach kupować. W strefie kasy Kluczowym czynnikiem sprzedażowym jest posta- wienie standu w widocznym dla klienta miejscu, najlepiej przy głównym przejściu. Niedopuszczalne jest takie ułożenie, które nie daje swobodnego dostępu do artykułów. W przypadku sezonowych produktów warto dodatkowy ekspozytor umieścić w najbardziej popularnych miejscach w sklepie. Wówczas zostanie on zauważony i może zainte- resować klienta swoimi produktami. Powszechnie wiadomo, że wykładanie towaru w strefach przy- kasowych sprzyja spontanicznym zakupom, ponieważ właśnie tam klienci spędzają dużo czasu. Nie wszyscy jednak są świadomi, że aranżacja tej strefy jest bardzo ważna. Odpowiednie ułożenie towaru ma wzbudzić w kliencie potrzebę posia- dania danego produktu i skłonić do jego zakupu. Firma W. Legutko bardzo często przygotowuje JOANNA LEGUTKO

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz