LIDER BIZNESU 9/2020

28 garden biznes Trawnik jako najważniejszy element zagospodarowania ogrodów w Polsce zajmuje przeciętnie od 60 do nawet 80% ich powierzchni. początku 2020 r. aż 35% użytkowników popularnego por- talu nieruchomościowego Otodom.pl poszukiwało domu – wynika z ustaleń agencji badawczej IQS, a po ogłoszeniu pandemii odsetek ten zwiększył się aż do 50%! Co intere- sujące, w maju notowano też znaczące wzrosty zaintere- sowania zakupem mieszkań z ogrodem, które wyniosły aż 68%. Potwierdzają to też badania HRE Investment, doty- czące rynku warszawskiego, wg których tylko od początku kwietnia do 5 maja zainteresowanie mieszkaniami z ogro- dem wzrosło o 60%. Okazuje się zatem, że mieszkańcom dużych metropolii niekoniecznie zależy już na zakupie ciasnego lokalu w centrum. Są bardziej skłonni do zainwe- stowania w komfort i większą przestrzeń za miastem: stąd m.in. gigantyczna popularność mieszkań oraz domów na dobrze skomunikowanych obrzeżach Warszawy. Miastowi konsumenci coraz bardziej zdają sobie więc sprawę ze zna- czenia spokoju, bliskości natury, szerszej perspektywy oraz czystszego powietrza. Wymieszane oczekiwania Zmiany w preferencjach konsumentów mają istotny wpływ na wyniki sprzedaży nasion traw z poszczególnych grup produktowych. W mijającym roku dużym powodze- niem cieszyły się przede wszystkim wysokojakościowe mieszanki rekreacyjne, tworzone z myślą o miłośnikach ogrodowego wypoczynku oraz aktywnego spędzania czasu i pozwalające uzyskać trawnik o dużej odporności na zniszczenia: deptanie, zabawę, stawianie i przenosze- nie mebli zewnętrznych. Duża część kupujących sięgała Większe zapotrzebowanie Zespół Barenbrug Polska W mijającym roku z wiadomych względów spędziliśmy w naszych przydomowych ogrodach więcej czasu niż w latach poprzednich. Dało nam to możliwość realizacji od lat odkładanych planów związanych m.in. z zakłada- niem lub regeneracją naszych trawników. Co ciekawe, większa ilość czasu przełożyła się również na bardziej przemyślane zakupy nasion. Dlatego w tym sezonie dużo częściej spotykaliśmy klientów, którzy świadomie wybie- rali produkty do określonych rodzajów trawników. I tak: oprócz cieszących się co roku powodzeniem mieszanek na trawniki intensywnie użytkowane, ten sezon pokazał również duże zainteresowanie mieszankami specjali- stycznymi. Przykładem są tutaj nasiona dedykowane do zakładania trawników „pod roboty koszące” lub nasiona na trawniki z ograniczonymi możliwościami nawadnia- nia. Mamy nadzieję, że ten trend będzie sukcesywnie rósł, powiększając potencjał sprzedaży na rynku nasion traw w następnych sezonach. także po mieszanki sportowe – nadające się do bardziej intensywnej eksploatacji, pomimo faktu, iż pielęgna- cja sportowego trawnika wymaga sporo czasu i wysiłku. Wzrosty zanotowano również w kategorii mieszanek gazonowych umożliwiających szybkie założenie trawnika. Oczywiście największy udział w obrębie całego segmentu wygenerowały trawy uniwersalne. W nieco mniejszych ilościach sprzedawały się mieszanki specjalistyczne, m.in. na miejsca o dużym stopniu nachylenia, nasłonecznienia lub zacienienia, choć i w tych grupach asortymentowych odnotowano wzrosty. Akcja regeneracja Zwiększająca się dbałość polskich konsumentów o przy- domową zieleń znajduje wyraźne odzwierciedlenie w sprzedaży markowych i wysokojakościowych miesza- nek trawnikowych – gwarantujących dobre dopasowanie produktów do naszych lokalnych warunków pogodo- wych i odpowiedni wybór składników do przeznaczenia na murawy. W okresie wczesnowiosennym i późnoletnim klienci chętnie kupują również produkty przeznaczone

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz