LIDER BIZNESU 9/2020

56 sprzedaż to przygoda zakończona sukcesem TEKST I ZDJĘCIA: Robert Radkiewicz PROJEKT CENTRUM OGRODNICZE R ok rozpoczął się pod wielkim znakiem zapyta - nia. Jaki będzie? Co się wydarzy przez pan - demię, o której słyszymy w mediach? Czy i w jaki sposób dotknie ona handel detaliczny? Czy część branży ogrodniczej będzie musiała się zamknąć i nie będzie mogła prowadzić sprzedaży? Co z usługami ogrodniczymi itd.? CENTRUM OGRODNICZE W 2020 ROKU - jakie było i jakie być może będzie w 2021 roku? A tu, ku zaskoczeniu wszystkich, okazało się, że 2020 to wyjątkowo udany handlowy rok!!! Dlaczego tak się stało i jak będzie w kolejnym, nadchodzącym 2021 roku? Czy będzie on podobny do mijającego? Czego nauczyła nas pandemia? - Jesteśmy dzisiaj dużo lepiej przy- gotowani do innej, nowej formuły sprzedaży. Lepiej potrafimy zato- warować sklep, bo nie będziemy czekać na ostatnią chwilę z obawy na zamknięcie sklepów. Bo każdy już wie, jak zatrzymać klienta, zachęcić go do robienia zakupów poprzez nowe kanały sprzedaży, jakie uruchomiliśmy w tym roku. Internetowa rewolucja Niemal co drugie centrum zorganizowało już lub organizuje inter- netową platformę sprzedaży – sklep internetowy. Staje się on nie tylko doskonałym rozwiązaniem na czasy pandemii, ale również wsparciem sprzedaży tradycyjnej, które na stałe pozostanie już w naszych placówkach. Ogrodnicze oblężenie Poza tym centra ogrodnicze w mijającym roku przeżyły oblężenie spowodowane pozamykaniem wielu innych sklepów. Tym samym stały się miejscem spędzania czasu i wzmożonych zakupów, czemu towarzyszyło ulepszanie i poszerzanie oferty handlowej i serwiso- wej: począwszy od dowozu roślin, poprzez doradz- two produktowe i handlowe, na drobnych usłu- gach ogrodniczych, sadzeniu roślin, przesadzaniu i pracach pielęgnacyjnych w ogrodach klientów skończywszy. Oferta na medal Poszerzenie oferty centrów ogrodniczych stało się obecnie sposobem nr 1 w walce z pandemią. Wcześniej spowodowane było chęcią zapobiegania sezonowości, spadkom obrotów. Dlatego w wielu sklepach można było zaobserwować łatwość radze- nia sobie w nowych okolicznościach. Okres pandemii okazał się dla prowadzących sklepy ogrodnicze wielką lekcją pokory, szacunku do klien- tów i dostawców, którzy przez niemożność dostar- czania produktów na czas robili, co tylko możliwe, by nas nie stracić. Więcej niż hobby Dzięki COVID-19 hobbystyczne ogrodnictwo stało się gałęzią gospodarki, która rozwijała się przez ROBERT RADKIEWICZ EKSPERT

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz