LIDER BIZNESU 9/2020

55 Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy MARIUSZ CZAJKOWSKI EKSPERT Ryc. 1. Wybór inteligentnej kampanii Ryc. 2. Wyniki wyszukiwania i reklamy typu Search Reklama Search ma jedną wyraźną i ważną cechę: inten- cjonalność. To bardzo istotny parametr: świadczy o dużym zaangażowaniu użytkowników. Wynika to z tego, że wpisu- jąc określone frazy do wyszukiwarki, rzeczywiście czegoś takiego poszukujemy! Wyróżnik ten warto mieć na uwa- dze przy wyborze form reklamy. Stosując reklamę Search, będziemy obecni przy wynikach wyszukiwania, a to zna- czący aspekt w poszukiwaniu odpowiednich odbiorców do naszego sklepu. Reklama GDN (banerowa) jest idealną formą reklamy do budowania zasięgu. Uzyskuje większą liczbę wyświetleń. To forma reklamy, która pozwala szybko zbudować duży zasięg dla naszej marki. Jeżeli przygotujemy przemyślaną i atrakcyjną dla odbiorców grafikę, to mamy dużą szansę na sukces. Reklamy GDN mają niższy CTR w stosunku do reklam Search, ale nie należy się tym przejmować. Wynika to z wielu aspektów: przede wszystkim ze specyfiki kiero- wania reklam w sieci GDN. Jeżeli szukacie optymalnej formy reklamowania się na platformie Google Ads, to wskazane są obie formy reklam: Search i GDN, gdyż są wobec siebie komplementarne i doskonale się uzupełniają. Jaki budżet jest potrzebny do reklamowania się w Google Ads? To kluczowe pytanie, które stawia sobie wielu reklamo- dawców. Nie ma określonej uniwersalnej kwoty. System reklamowy Google Ads bazuje na wielu czynnikach, które wpływają na wysokość stawki płaconej za kliknięcie, czyli CPC (ang. Cost Per Click). To czyja reklama pojawi się na pierwszych pozycjach, wynika z olbrzymiej sumy czyn- ników: od konkurencyjności (np. ilu reklamodawców w danym momencie chce się reklamować na daną frazę), do rankingu jakościowego strony docelowej. Można założyć w pewnym uproszczeniu, że trzeba zasto- sować taki budżet dzienny, żeby uzyskiwać przynajmniej kilkadziesiąt kliknięć (CPC) na dzień z kampanii. Wystarczy sprawdzić wysokość stawek na swoje frazy kluczowe i wyliczyć budżet dzienny. Reklamy GDN uzyskują na ogół niższe stawki za CPC niż reklama typu Search. Każdy rekla- modawca musi podejmować samodzielnie decyzję, jaki budżet chce przeznaczyć na reklamy dla swojej marki. Czy warto współpracować z agencją interaktywną? Jeżeli nigdy wcześniej nie pracowaliśmy w Google Ads i nie mamy czasu, to skorzystanie z usług doświadczonej agen- cji interaktywnej będzie dobrym rozwiązaniem. Pomimo tego, że trzeba im zapłacić za obsługę budżetu rekla- mowego, to rozwiązanie to może okazać się korzystne. Wiedza praktyków korzystających na co dzień z systemu reklamowego pozwoli zaoszczędzić na stawkach za klik- nięcia. Zdecydowanie lepiej jest wybierać partnerów będących firmami niż przypadkowych freelancerów, któ- rzy okazyjnie robią kampanie. Kampanie inteligentne (automatyczne) Oczywiście można również samemu przygotowywać kampanie. Platforma Google wręcz zachęca do tego użyt- kowników! System reklamowy Google Ads staje się coraz bardziej uproszczony i naturalną tendencją tego systemu będzie - a właściwie już jest - podpowiadanie użytkow- nikowi „inteligentnych kampanii” realizowanych w dużej części automatycznie przez Google. Będzie to trend, który może znacząco zmienić rynek reklamy, o ile użytkownicy do niego masowo się przekonają.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz