SUKCES PO POZNAŃSKU 1/2022

| STYCZEŃ 2022 Z KULTURĄ | 93 aneks poświęcony warsztatowi artysty i najnowszym wyni- kom badań konserwatorskich. Jak ułożona jest wystawa? Na wystawie pokazujemy jedne z najbardziej znanych, naj- ważniejszych dzieł Hammershøia. Są to wwiększości obrazy przedstawiającewnętrza, ale też krajobrazy, miejskie pejzaże, nietuzinkowe akty i prace na papierze. Zostały wypożyczone z Galerii Narodowej Danii wKopenhadze. Pozostałe obiekty udało mi się pozyskać m.in. z Musée d’Orsay w Paryżu, Alte Nationalgalerie w Berlinie, prywatnej kolekcji z Nowego Jorku, ale także innych muzeów w Danii, Norwegii i Szwe- cji. Na wystawie prezentujemy część z najważniejszych dzieł artysty, m.in. „Pokój przy Strandgade 30 ze światłem słonecznym na podłodze”, „Wnętrze z czytającym młodym mężczyzną”, „Młoda kobieta. Odpoczynek”. Przygotowania trwały ponad trzy lata, choć moje zainteresowanie tym malarzem trwa znacznie dłużej. Wystawa zaczyna się nietypowo, bo od rysu biograficznego. Hammershøi to jeden z najważniejszych duńskich artystów przełomu XIX i XX w, ale w Polsce jest nadal mało znany. Chcemy, by zwiedzający mogli poznać zarówno jego twór- czość, jak i samą sylwetkę artysty. Kim był, jak malował, co lubił, a czego nie. Przykładowo, nie lubił malować na za- mówienie. Zwykle portretował najbliższe sobie osoby, które można rozpoznać w jego obrazach. Nie przepadał też za udzielaniem wywiadów, był małomówny i raczej wycofany. Nie zdradził nigdy klucza do swojego malarstwa. Możemy domyślać się, że raczej z trudemodnajdywał się wKopenha- dze swoich czasów. W jego malarstwie ujawnia się nostalgia za przeszłością. Gdy malował widoki miasta, to zawsze były to stare dzielnice Kopenhagi i zabytkowe budynki. Podobnie było w przypadku słynnych widokówwnętrz, które emanują ciszą. Często znajdują się w nich odosobnione postaci, które widzimy wmomencie, gdy wykonują jakąś codzienną czyn- ność, zupełnie jak w obrazach Vermeera. Będzie ciężko pożegnać Pani te dzieła? Bardzo ciężko. Jeszcze o tym nie myślę. Cieszę się spotka- niami z publicznością i rozmowami o tym malarstwie peł- nym światła i ciszy. z Dyrektor Tomasz Łęcki otwiera wystawę Kuratorka Martyna Łukasiewicz oprowadza po wystawie prof. Piotra Glińskiego – Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz