SUKCES PO POZNAŃSKU 3/2020

Z SUKCESEM | 65 sukces PO POZNAŃSKU | MARZEC 2020 W szkole nie ma dzwonków. Zgadza się. Ma to służyć temu, że nauczyciel realizuje pewien temat i to on decyduje, że lekcja jest skończona. Lekcja może trwać więc dłużej lub krócej, a przerwa jest przesunięta. W planie zajęć zdarzają się przypadki dwóch lekcji tego samego przedmiotu pod rząd. Jest to związane z koniecznością przekazania wiedzy teoretycznej połą- czonej z praktyką. Z doświadczenia wiem, że nauczyciele nie są w stanie przeprowadzić doświadczeń w ciągu trzech kwadransów, a przepracowanie praktyczne pozwala przecież na lepsze przyswojenie wiedzy teoretycznej. Czy dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach? Zdecydowanie tak. Zauważamy również znaczące postę- py u dzieci. Przychodząc do nas, wiele było zamkniętych w sobie, niechętnie uczestniczyły w zajęciach praktycznych. Dziś występują na deskach naszego teatru, są aktywne i szukają nowych aktywności dla siebie. Teatr to przedmiot, który bardzo rozwija. Przełamuje lęk przed wystąpieniami publicznymi, pobudza wyobraźnię, co sprawia, że dziecko zaczyna przyswajać wiedzę całym sobą. Zależy nam na tym, aby szkoła angażowała dzieci w pełni. Mamy mocno rozbudowany program nauczania, zwiększoną ilość godzin przedmiotów dodatkowych. Nauka przez doświadczenia jest przyjemniejsza, a dzieci wychodząc z lekcji, pamiętają o wiele więcej niż tylko suchy tekst przekazany z książki. To sprawia, że nie muszą odrabiać zadań domowych, ponie- waż cały materiał przyswajają na lekcjach. Kładziecie Państwo duży nacisk na naukę języków obcych. To prawda. Dzieci mają w swoim planie zajęć aż pięć lekcji angielskiego w tygodniu, w tym jedną lekcję z native speakerem, który nie posługuje się językiem polskim. To przyczynia się do tego, że dzieci muszą poszukiwać różnych sposobów komunikacji i, przede wszystkim, używają języka w praktyce. Uważamy, że umiejętność posługiwania się językiem obcym jest obecnie bardzo ważna, a często zna- jomość jednego języka nie wystarcza. Dlatego dzieci mają do wyboru również język rosyjski, niemiecki, hiszpański i francuski. Współczesny świat jest pełen pułapek. Pojawiają się mniej lub bardziej skomplikowane problemy, a nawet pytania egzystencjalne. Jak radzicie sobie z potrzebą rozmowy dzieci ze specjalistą na przy - kład w dziedzinie psychologii? W naszej szkole zatrudniony jest również pedagog i psycholog, do których dzieci mogą podejść w każdej chwili. Prowadzi on też regularne zajęcia, wspiera ich na zajęciach, również integracyjnie. Pomaga im radzić sobie z problemami. Dzieci w obecnych czasach bory- kają się często z wieloma problemami natury psycholo- gicznej, poszukują odpowiedzi na nurtujące je pytania. Rozmowa z pedagogiem pozwala nie tylko rozwiać wątpliwości, ale uczy też tolerancji i zrozumienia dru- giego człowieka. Dążymy do tego, aby dzieci zaakceptowały siebie. Zrozu- miały, że świat nie jest doskonały, a oni sami również nie powinni dążyć do pełnej doskonałości. Dzieci muszą nauczyć się radzić sobie z porażką. Macie Państwo za sobą pierwsze pół roku funkcjonowania szkoły. Jak podsumowałaby Pani ten czas? Przede wszystkim widzimy, że nasz program nauczania się sprawdza. Raz jeszcze powtórzę, że widzimy znacz- ny postęp wśród uczniów, szczególnie w odniesieniu do ich wiedzy, ale też postawy. Wcześniej zamknięte w so- bie, dziś chętnie uczestniczą w zajęciach, są aktywni. Co ciekawe, inicjują wiele interesujących pomysłów. Na przykład jeden z naszych uczniów zgłosił projekt, aby na lekcjach wychowawczych przeprowadzić cykl zajęć savoir vivre. Uznaliśmy to za bardzo dobry pomysł i wdrożyliśmy do programu nauczania. To pokazuje, że cały czas doskonalimy naszą metodę, ale możemy pochwalić się wieloma sukcesami, co znajdujemy mię- dzy innymi w słowach rodziców naszych pierwszaków. Cały czas dążymy do ideału, staramy się zaoferować atrakcyjne zajęcia naszym uczniom, którzy czerpią wie- dzę garściami. Intensywnie się rozwijają i to jest przede wszystkim nasz największy sukces. Dziękuję za rozmowę. z NAUKA PRZEZ DOŚWIADCZENIA JEST PRZYJEMNIEJSZA

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz