SUKCES PO POZNAŃSKU 4/2022

| KWIE CIEŃ 2022 „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki w realizacji włoskiej reżyserki Ilarii Lanzino powraca na scenę. Tym razem spektakl będzie prezentowany w jednej z hal Międzynarodowych Targów Poznańskich, chociaż jego premierowy pokaz miał miejsce w lipcu zeszłego roku wHali poznańskiego AWF. Skąd ta zmiana? Pytamy Renatę Borowską-Juszczyńską , dyrektorkę TeatruWielkiego w Poznaniu. ROZMAWIA: JOANNA MAŁECKA | ZDJĘCIE: BARTEK BARCZYK Renata Borowska-Juszczyńska: Od 2021 roku trwa general- ny remont sceny Teatru Wielkiego w Poznaniu. Z instytucji, która od przeszło 110 lat nie ruszała się z miejsca, ewentualnie po parotygodniowymtournéewracała pod Pegaza, staliśmy się instytucją wędrującą, bez stałego miejsca występów. Choć to niełatwe – za każdym razemdostosowujemy nasze propozycje repertuarowe do różnych miejsc i sal, gdzie występujemy – to, wbrew pozorom, taki tryb pracy ma swoje zalety. Staliśmy się bardziej elastyczni i mobilni, mniej wygodni, a bardziej kre- atywni. Ponadto„wędrowanie” sprzyjapoznawaniunaszej pu- bliczności i, co szczególnie jest mi bliskie i na co w prowadze- niu teatru kładę nacisk, dzięki różnym miejscom, w których odbywają się nasze wydarzenia, zyskujemy nowych widzów. Jestem przekonana, że istotą współczesnego teatru operowego nie jest ekskluzywność a otwarcie. Już wcześniej prowadziliśmy programy o formule partycypacyjnej, jak na przykład projekt MovINg Opera, którego ideą było wyjście poza operowe mury i działanie razemzmieszkańcami poznańskich dzielnic. Czy to znaczy, że opera jest dla każdego? Niema jednej definicji opery. Opera jest różna. I tę różnorod- ność chcemy zaprezentować na Międzynarodowych Targach Poznańskich. MTP to miejsce, gdzie spotykają się na pozór nieprzystawalne do siebie idee i pomysły. Z jednej strony biznes, z drugiej działania kulturalne, jak choćby niedawne Poznańskie Targi Książki, które rok w rok przyciągają tłumy. Pamiętamy też o słynnym na całym świecie festiwalu Pyrkon i imprezach skupiających firmy z wysoce wyspecjalizowa- nych gałęzi przemysłu. Targi to też, szczególnie od 24 lutego, miejsce szczególne: centrum wolontariatu. To tu nie gaśnie nadzieja. Od 24 do 27 maja włączamy do targowej różnorod- ności nasze przedstawienia operowe. DWÓR STRASZNY 16 | ZAPOWIEDZI

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz